Fundacja Sukces Dziecka w Koninie w ramach rządowego programu Ministra Edukacji „Kto ty jesteś? – Polak mały” realizowała od października do grudnia 2024 roku projekt pod nazwą „Razem możemy więcej” dedykowany dzieciom z Przedszkola nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi w Koninie.W projekt oprócz przedszkolaków z Przedszkola nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi zaangażowani zostali również przedstawiciele dzieci z konińskich przedszkoli.
Głównym celem projektu było wsparcie pracy nauczycieli Przedszkola nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi w Koninie w zakresie przybliżenia dzieciom wiedzy o otaczającym świecie oraz wypracowanie materiałów do wykorzystania w codziennej pracy z dziećmi przedszkolnymi.Ponadto założeniem projektu było:
- poszerzenie wiedzy dzieci na temat różnorodności otaczającego świata: różnych krajów, kultur i zwyczajów,
- wyrównywanie szans wszystkim dzieciom w odnalezieniu się we współczesnym, europejskim środowisku,
- stwarzanie warunków do zrozumienia różnorodności, w tym akceptacja i tolerancja wobec niepełnosprawności, inności drugiego człowieka,
- kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw, w tym do wyrażania swoich emocji,
- zwiększenie poczucia przynależności do wspólnoty europejskiej poprzez udział we wspólnych akcjach, np. ErasmusDay, Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka,
- propagowanie i rozwijanie potrzeby regularnej aktywności fizycznej,
- kształtowanie właściwych postaw społecznych sprzyjających angażowaniu dzieci w różnorodne działania.
W ramach projektu przeprowadzone zostały zajęcia dla dzieci 5-6 letnich pod hasłem: „Jestem częścią tego świata”, przy wykorzystaniu różnorodnych materiałów edukacyjnych, również multimedialnych o tematyce związanejz wielokulturowościąi otaczającym świecie bliższym i dalszym. Dzieci zapoznane zostałyz informacjami o wielu regionach świata, a zwłaszcza o krajach Unii Europejskiej, różnych kulturach i zwyczajach. Opracowane zostały przykładowe scenariusze wraz z propozycją materiałów dydaktycznych zebrane w przewodnik dla nauczycieli „Jestem częścią tego świata”.
Organizowane były zabawy edukacyjne o otaczającym świecie wspierające naturalny rozwój dziecka, w tym komunikację w języku angielskim przy wykorzystaniu ciekawych narzędzi, m.in. robota EMYS. Podjęte działaniapozwoliły na wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli oraz realizację Programu Powszechnej Dwujęzyczności.
W harmonii z Igrzyskami Olimpijskimi 15. X. 2024 zorganizowana została Dziecięca Paraolimpiada Sportowa.Do wspólnej zabawy zostały zaproszone dzieci z konińskich przedszkoli. W każdym zespole uczestniczyły przedszkolaki z różnymi rodzajami niepełnosprawności wraz z ich sprawnymi rówieśnikami pełniącymirolę wolontariuszy. Zachęcało to do współpracy, empatii i szacunku dla wysiłku włożonego w wykonywanie zadań sportowych.Poprzez paralimpiadęPrzedszkole nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi włączyłosięw Europejskie obchody ErasmusDay, które w tym roku były pod hasłem Igrzysk Olimpijskich.
Przeprowadzony został również Przegląd Twórczości Plastycznej w formie wystawy prac dziecięcych na temat: Mam prawo do….., który poprzedzony został zajęciami edukacyjnymi zwiększającymi świadomość na temat posiadania własnych praw, odnalezienia siebie w świecie emocji, poznania technik radzenia sobie z emocjami.Przegląd stanowiłintegralną część działań w ramach Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka organizowanego przez UNICEF.
W ramach działań projektowych z okazji Dnia Osób Niepełnosprawnych nauczyciele Przedszkola nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi wystawili na deskach Młodzieżowego Domu Kultury w Koninie spektakl dla dzieci pod hasłem „Jesteśmy razem”. Tematyka przedstawienia dotyczyła ważnych zagadnień takich jak: niepełnosprawność, tolerancja, akceptacja i integracja. Pracownicy przedszkola, którzy wcielili się w znane postacie bajkowe pokazali, że prawdziwa siła tkwi w jedności i wzajemnej akceptacji, a różnorodność czyni świat piękniejszym. Występ został sfilmowany z możliwością upowszechniania.
Udział w projekcie przyczynił się do nowego spojrzenia na ciągle zmieniającą się rzeczywistość, dostarczył nowych pomysłów, inspiracji do działań na rzecz tolerancji, akceptacji, upowszechniania praw dziecka, radzenia sobie z emocjami. Założone cele wpłyną na osiąganie efektów w pracy wychowawczo – dydaktyczneji opiekuńczej oraz poszukiwanie nowych rozwiązań organizacyjnych przedszkola w celu wspierania dzieciiwyrównywania ich szans przed podjęciem nauki w szkole.W ramach projektu zakupiono wartościowe środki dydaktyczne, atrakcyjne dla dzieci, a przede wszystkim ułatwiające realizację wprowadzanych treści. Ze względu na ważność tematyki projektu jego wpływ będzie miał długofalowe korzyści. Nauczyciele będą włączać w programy nauczania przykłady dobrych praktyk wypracowane podczas prowadzonych działań, a tym samym będą korzystać z zakupionego sprzętu, podnosząc jakość edukacji przedszkolnej.
Przewodnik Jestem częścią świata i Europy