W dniach 19–21 maja 2025 roku grupa nauczycieli naszego przedszkola uczestniczyła w wizycie studyjnej typu job shadowing w Borgarnes Primary School w Islandii. Wyjazd odbył się w ramach akredytacji programu Erasmus+ i miał na celu zdobycie wiedzy oraz praktycznych narzędzi w zakresie nowoczesnych metod pracy z dziećmi, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji outdoorowej.
Podczas obserwacji zajęć edukacyjnych poznaliśmy inspirujące podejście Islandczyków do pracy z dziećmi – oparte na aktywności na świeżym powietrzu, uczeniu się przez doświadczanie, budowaniu relacji i bliskim kontakcie z naturą. Zajęcia realizowane w otoczeniu przyrody wspierały rozwój dzieci w sposób holistyczny – poznawczy, emocjonalny i społeczny – z silnym naciskiem na dobrostan psychiczny.
Islandzki system edukacji, który poznaliśmy bliżej, kładzie duży nacisk na indywidualne podejście do ucznia, jego potrzeby i emocje. Dzięki zajęciom w terenie dzieci mają przestrzeń do swobodnej ekspresji, samodzielności i budowania pewności siebie, co sprzyja ich zdrowiu psychicznemu i ogólnemu dobrostanowi.
Wzięliśmy również udział w szkoleniu z zakresu edukacji outdoorowej, które dostarczyło nam wielu pomysłów i konkretnych narzędzi do wdrożenia w naszej codziennej pracy. Poznaliśmy ciekawe pomoce dydaktyczne, w tym wykonane z materiałów naturalnych, oraz sposoby organizowania przestrzeni edukacyjnej poza salą przedszkolną.
Wymiana doświadczeń z nauczycielami z innych krajów poszerzyła nasze spojrzenie na edukację i zainspirowała do dalszego rozwoju. Udział w mobilności był dla nas nie tylko okazją do nauki, ale również do refleksji nad rolą nauczyciela we wspieraniu dziecka w harmonijnym, zrównoważonym rozwoju.
To niezwykle wartościowe doświadczenie pozwoliło nam wrócić do pracy z nową energią, wiedzą i pomysłami – gotowi, by jeszcze lepiej wspierać dzieci w drodze do samodzielności, uważności i dobrego samopoczucia.






















