plen

logo reaguj

KĄCIK PEDAGOGA

    1. na wsi - matematyka
    2. ikona pdf
      na wsi ACC
      ikona pdf
      Na straganie-do wydruku
      ikona pdf
     
  1. Co robimy w domu
  2. ikona pdf
    1. Propozycje gier i zabaw komputerowych

    http://www.superszkoly.edu.pl/bialoleka/dla-rodzicow/materialy-do-edukacji-zdalnej/gry-i-zabawy/gry-komputerowe/

    1. Piosenka dla mamy

    https://www.facebook.com/groups/EduAACja/permalink/2672091539727904/

 

  1. Dzień Mamy życzenia
  2. ikona pdf

Zagadki  Co robi

ikona pdf

 

 

 

  1. 1.Posłuchaj odgłosów domu.

  2. 2.Rozwiąż zagadki dźwiękowe.

  3. 3.Wykonaj zadania z kart pracy.

  4. 4.Wykonaj pracę plastyczną.

ikona pdf

 

 

ikona pdf

 

 

ikona pdf

 

 

zapachowe zagadki

ikona pdf
 
 
 

Co robią moje ręce-książeczka

ikona pdf               
 
 
 
Co robić w domu-karty wyboru
ikona pdf
 
 
 
Kolorowe-klocki-książeczka
ikona pdf
 
 
 
Ubieranie misia
ikona pdf
 
 
 

 

Rękawiczki sensoryczne/Zabawa sensoryczna

ikona pdfikona pdf

 

 

Ciekawe linki

  1. Skala do Oceny Umiejętności Komunikacyjnych osób z ASD

https://www.facebook.com/fundacjaasdreamer/posts/244263580280275

  1. Masy sensoryczne – gniotki itp.

http://www.superszkoly.edu.pl/bialoleka/dla-rodzicow/materialy-do-edukacji-zdalnej/zajecia-ruchowe/linki-sensoryczne/?fbclid=IwAR0Z-3Aj3geWRhAcHw7GMkPOkGBHL_zIFS9E24YNg3E9tMNCJVdVE78Qt4Y

  1. Fundamenty komunikacji w spektrum autyzmu

https://www.facebook.com/groups/502523593266181/permalink/1423389227846275/

  1. Propozycje szkoleń AAC

https://www.facebook.com/events/1133361110341827/

  1. https://www.gov.pl/web/edukacja/materialy-cwiczeniowe-dla-uczniow-niepelnosprawnych-dostosowane-do-nowej-podstawy-programowej-ksztalcenia-ogolnego?fbclid=IwAR2A0pUSTUv2TPOxggPNrhMB9EeE5oeuc9Nubb4XKsrzodl55WK5SDsmwWI

  1. Majowa łąka – karty pracy, gry, film, piosenka

https://panimonia.pl/2020/05/04/majowa-laka-karty-pracy-gry-film-piosenka/?fbclid=IwAR2AfQUImOEIH7UvNd0iPIsN9vc7mQOKPfRo-siZlCxge7ZLusM_A2_kjak

  1. Super pomysły na zabawy sensoryczne!

https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/

  1. Zabawy terapeutyczne z jedzeniem

http://szpinakrobibleee.pl/zabawy-terapeutycze-neurologopeda/

  1. Czytanie AAC PWN

https://www.youtube.com/watch?v=H0Du07ovUxY&feature=youtu.be&utm_source=newsletter&utm_campaign=20200507_webinarium-spe-podziekowanie&utm_medium=email&utm_term=

https://rodzice.fdds.pl/2018/09/18/poradnik-dla-rodzicow-potrafie-sie-zatrzymac-ale-jak-to-zrobic/?fbclid=IwAR2qHP20a8XO1YjzuiqTjYCUPYZJ1--BjdFvmZnqIVQ4h1iDKj8LDn5OxjM

  1. hdimg5ba4805d3e2dd92a6803cf2856e7e9 
  2. Polska moja ojczyzna   - PSC
  3. ikona pdf
  4. WIOSNA-czytanie-ze-zrozumieniem
  5. ikona pdf            

 

 

 

  1. Baza pomocy

https://www.dropbox.com/sh/xhik5e6l666b2uv/AABrwzy1QPtj3YJTaeOkfTUGa?dl=0&fbclid=IwAR3C9YZaJzQxtRFjiF_P1qU5w8SSC-MNirDEKgnmj7YxnMbemvIZtRGJyDQ

  1. Tworzenie indywidualnego narzędzia komunikacyjnego cz.I

https://www.facebook.com/groups/502523593266181/permalink/1391622254356306/

  1. Tworzenie narzędzi komunikacyjnych cz.II

https://www.facebook.com/groups/502523593266181/permalink/1393394580845740/

  1. Przygotowanie pomocy komunikacyjnych – cz.III

https://www.facebook.com/groups/502523593266181/permalink/1401177690067429/

  1. O sposobie uczestnictwa – model aktywny – cz. IV

https://www.facebook.com/groups/502523593266181/permalink/1414379225413942/

  1. Linki do różnych systemów symboli

https://www.facebook.com/groups/502523593266181/permalink/857917484393455/

Czym jest koordynacja wzrokowo- ruchowa?

Koordynacja wzrokowo-ruchowa to umiejętność łączenia tego, co spostrzegamy przy pomocy wzroku z tym, co wykonujemy przy pomocy narządów ruchu (rąk, nóg). Jest to umiejętność niezbędna do opanowania umiejętności pisania, rysowania, wycinania, lepienia, malowania, manipulowania, ćwiczeń gimnastycznych. Jej zaburzenia objawiają się obniżoną precyzją ruchów oraz trudnościami w czasie wykonywania prostych zadań

Osoby z zaburzoną koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności z:

  • ubieraniem się,

  • prawidłowym chwytaniem i rzucaniem,

  • utrzymywaniem równowagi podczas stania na jednej nodze, podczas przechodzenia przez przeszkody,

  • posługiwaniem się przedmiotami codziennego użytku (np. podczas jedzenia),

  • wykonywaniem prac plastycznych,

  • nauką pisania,

  • umiejętnością manipulacji.

Jak usprawniać koordynację wzrokowo-ruchową ? Przykładowe zabawy

  • ćwiczenia w marszu (marsz na palcach, chodem bociana)

  • ćwiczenia w biegu (np. bieg z podskokami)

  • ćwiczenia na równoważni (chodzenie do przodu, bokiem, obracanie się)

  • ubieranie się, rozbieranie

  • układanie z klocków – budowle, pojazdy, figury,

  • układanie z patyczków – płoty, drabinki, kwiaty,

  • układanie z tasiemek lub różnokolorowej wełny – dywaniki, kilimy, frędzle,

  • układanie z elementów mozaiki geometrycznej – postacie ludzi, zwierząt,

  • naśladowanie ruchów, mimiki innych osób

  • malowanie palcami,

  • zamalowywanie całej powierzchni kartki,

  • malowanie pędzlem

  • zamalowywanie rysunków konturowych.

  • rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy zmysłu dotyku

  • kreślenie linii pionowych, ukośnych, poziomych (zawsze z góry na dół i z zachowaniem kierunku od lewej do prawej)

  • malowanie oburącz na dużych powierzchniach

  • stemplowanie i tworzenie różnych kompozycji szlaczków, przedmiotów, postaci

  • łączenie kropek

  • rysowanie szlaczków pośladzie i bez śladu

  • labirynty

  • lepienie z plasteliny, masy solnej, ciastoliny, modeliny, gliny, zagniatanie ciasta

  • zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie

  • nawlekanie koralików

  • rysowanie kredą po tablicy

  • rysowanie w rytm muzyki

  • wydzieranie i wycinanie

Wytnij pomarańcze, układaj owoce na drzewie, odczytaj sylaby. Możesz pokolorować obrazek.

Drzewko pomarańczowe

 

Pomarańcze

  1. F

 

  1. link do rozmowy specjalistki z dziećmi nt wirusa
  2. https://www.facebook.com/dorota.szlosowska/videos/2862704430478058/?__tn__=CH-R&eid=ARB-C2qWV-O_Q108aVYZC1igFqHmjTH3vwvS9S7Q7g4JSEiT7Fp30RDAN1WeiuQk2svuY9Y-mWzn70X0&hc_ref=ARRZLxWQqhj-aQKKYyGomh54yb9q3H6UfhCGB1MayUwKQhib_G8Sh077Hoe_hr1VhCI&fref=nf&__xts__[0]=68.ARCfsTHUpaL0EaF18k9udLy9md__WXvH0bsK97RPoAviFzk0RZVP1qe7cWtR__ykRsowNG_bMWoU34ptTKfsFAsen1qL9Nlj5MtXXIKUOdVZoHHmm5ZKD2X34MvT3YicieOd9ou_QZNsZVbxKaHh_T4hv9XuY0xCrbnA0O3Q5cHP5PZmj7GTwMbETvQO4hLz718tP7pwzfCpfBfjZX-j1vgWNdzL8G-otauHO7NRAzVFdxqbHu9LuxaPd0vg0DhycE7e-N9qulnBZrvE88zgJGC3sSMH5Pto8Fc9ll8G-t7OcsUSNg5ywFWle-xikPdreE94oDuI_t0xJay0HctujM0ESGm_fF8AilJceAYE

lody ba bo new

lody BA new

Link do prezentacji PRACE W OGRODZIE

https://drive.google.com/file/d/1M89hNC9-6eOFLgu40zwN1z7dt37FIEEe/view

ikona pdf

 

 

 

Ciekawe linki

  1. O czytaniu uczestniczącym – co to jest?

https://www.dropbox.com/s/mbiczyjrgdodxjc/Dzieci%20maj%C4%85%20g%C5%82os%20-%20czytanie%20uczestnicz%C4%85ce_Aleksandra%20%C5%81ojewska%2C%20Katarzyna%20Sadowska.pdf?dl=0&fbclid=IwAR2zei0ZjqCM8JrDB1nN4CsprripS0iYnQgqvq9kLZjOhlckL_M7tlhXzsU

  1. Propozycje książek

https://m.facebook.com/groups/502523593266181?view=permalink&id=1085198388332029

  1. Książki do czytania uczestniczącego

https://www.dropbox.com/sh/pgqsh28y4l1k1g5/AAAeVd3h4SfUpINCpNuizUBia?dl=0&fbclid=IwAR0BSxkzg8Xbt4L7gBiEnxh8YcXFy4z9VErFsNiI0y7bZQ56iEfRMbaMLgI

  1. Jak dbać o zdrowie psychiczne w czasie pandemii?

https://drive.google.com/file/d/1WPe2O2_3cs_enxIuV2nvN_Nax5ZXAMpA/view?fbclid=IwAR06mXPtyijipcLG0heFCNQ8fG49j62XbBeUEelOl5_SU7_rHo3ZNs4CwAk

  1. Propozycja zabaw ruchowych – symbole

https://www.facebook.com/Superszkoly/videos/159078545444998/UzpfSTEwNTgzNjk5NzYwODE0MzoxNTEwOTI5NzMwODI1NDU/?q=superszkoly.edu.pl&epa=SEARCH_BOX

  1. https://learningapps.org/watch?v=p8aa6xmmn20

ikona pdfikona pdfikona pdfikona pdf
 
 
 
 
  1. https://learningapps.org/watch?v=p8aa6xmmn20

 

 

TEMAT: KOGO MOŻNA SPOTKAĆ NA WSI, CZYLI ZWIERZĘTA

WIEJSKIE

  1. Obejrzyj prezentację “ZWIERZĘTA WIEJSKIE” – poznasz i usłyszysz zwierzęta, które możemy spotkać na wsi.

  2. Czy potrafisz rozpoznać odgłosy zwierząt? Sprawdź się rozwiązując zagadki dźwiękowe – prezentacja “ZWIERZĘTA-ZAGADKI DŹWIĘKOWE”

Link do prezentacji

http://www.superszkoly.edu.pl/bialoleka/dla-rodzicow/materialy-do-edukacji-zdalnej/lekcje/zwierzeta/?fbclid=IwAR1dPALkRP2fMZpH1gkL824rpqn2MwnR9nhlc5zSqyRIBKWtRq04hhzT4nw

  1. O tym jak wesoło dzień na łące spędziły zwierzęta dowiesz się z WIERSZA.

  2. Rozpoznajesz zwierzęta? Połącz takie same obrazki. Dla tych , którzy lubią wyzwania – połącz obrazki kolorowe i czarno-białe. A może spróbujesz rozpoznać cienie? – KARTA PRACY 1.

  3. Zwierzęta ustawiają się w kolejce. Zgadniesz, które będzie następne? – KARTA PRACY 2.

  4. Wszystko zapamiętałeś? Ułóż dobierankę na komputerze

  5. Dla starszych – może krzyżówka?

  6. Zaproś rodziców do wspólnej zabawy – zróbcie razem świnkę lub kurkę z talerzyków papierowych.

  7. Naśladowanie zwierząt to dobra gimnastyka! Tu znajdziesz grę do druku.

  8. Może masz ochotę na więcej filmów i informacji – obejrzyj:
    a. Domowe Przedszkole
    „Co słychać na wsi”
    b. 
    “Zwierzęta na wsi” część 1 (odgłosy, zagadki, zadania)
    c.
    “Zwierzęta na wsi” część 2 (korzyści z hodowli zwierząt)

  9. Na zakończenie, kilka piosenek do posłuchania:
    a.
    „Gdacze kura”
    b. 
    „Dziadek fajną farmę miał”
    c.
    „Krówka Mu”
    d.
    „Krówka Muuuwka”
    e.
    „Idą kaczuszki”
    f.
    „Kaczuszki”
    g.
    „Żółty kurczaczek”
    h.
    „Krok za krokiem”
    i.
    „Kotek i krówka”

  10. ZAJĘCIA PRZYGOTOWANE PRZEZ P. BARBARĘ I P. DOROTĘ

Kameleon zgłodniał, pomóż mu schwytać kilka owadów na śniadanie, odczytuj przy tym sylaby.

FA kameleon 2

FA kameleon

  1. Wytnij gałki lodów, dopasuj do odpowiedniego wafelka, odczytaj wyraźnie sylaby. 

BA lody

  1. Napisz litery po śladzie ołówkiem. Możesz włożyć karty do koszulki foliowej i pisać markerem do białych tablic – w ten sposób staną się kartami wielokrotnego użytku.

A

B

C

D

 

  1. Nowe symbole Mówik do ściągnięcia dla właścicieli programu https://www.facebook.com/groups/502523593266181/permalink/1400383730146825/

  1. Tor przeszkód – zabawa https://www.youtube.com/watch?v=keebzVw23k4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3L_We4tKPRxeOJow2jjIgK22BHB9adjnmHzNM4_CXGHQdzuehi6RMVhxQ

  1. Komunikacja – od czego zacząć?

https://www.facebook.com/FundacjagenerAACja/photos/a.330068911073066/673169003429720/?type=3

  1. Interaktywnie – z symbolami

https://www.facebook.com/groups/502523593266181/permalink/1400383730146825/

  1. Komunikacja małego dziecka z autyzmem – webinar

https://www.facebook.com/groups/502523593266181/permalink/1405997909585407/

  1. Gniotki plastyczne – przepisy

http://www.superszkoly.edu.pl/bialoleka/dla-rodzicow/materialy-do-edukacji-zdalnej/zajecia-ruchowe/linki-sensoryczne/?fbclid=IwAR25HqEm1tN3i61XfCyhHwdUlajW1B--6MYE4nMEQ9r4-kBYHOVFupu8fn0

 

Wytnij sylaby, układaj w wagonach pociągu, odczytuj powstałe wyrazy.

ob8

ob9

ob10

 

Odczytaj sylaby, połącz w pary jabłka i listki. Możesz je wyciąć i stworzyć kompozycje – jabłka z odpowiednimi listkami.

ob7 

 

 

ikona pdfikona pdfikona pdf

 

 

 

 

Nauka czytania metodą symultaniczno- sekwencyjną Jagody Cieszyńskiej

Dzieci w wieku przedszkolnym wykazują naturalną chęć uczenia się, są zainteresowane otaczającym je światem, chcą zdobywać nowe doświadczenia oraz umiejętności. Każdą aktywność traktują jak zabawę, dlatego chętnie podejmują się nowych wyzwań i zadań jakie stawiają przed nimi rodzice czy opiekunowie. Warto wykorzystać ten potencjał dla Wczesnej Nauki Czytania i zacząć zabawy sylabami nawet z kilkunastomiesięcznym maluszkiem.

Jakie korzyści daje Wczesna Nauka Czytania?

  • wpływa na kształtowanie się asymetrii półkulowej, a w efekcie prowadzi do przewagi lewej półkuli mózgu w przetwarzaniu języka;

  • oddziałuje na wszystkie procesy poznawcze (analizę i syntezę wzrokową, pamięć symultaniczną i sekwencyjną, sprawność motoryczną i manualną, analizę i syntezę słuchową, koordynacje wzrokowo-ruchową, kierunek porządkowania świata od lewej do prawej strony, kształtowanie się lateralizacji);

  • wspiera i naśladuje naturalne etapy rozwoju mowy dziecka;

  • kształtuje wyobraźnie, kreatywne myślenie, intelekt;

  • buduje poczucie własnej wartości;

  • wspomaga prawidłową artykulację głosek.

Pamiętajmy, że decydując się na rozpoczęcie Wczesnej Naukę Czytania należy wybrać odpowiednią dla dziecka metodę wprowadzającą w świat sylab, liter czy głosek.

Metod nauki czytania jest wiele. Przedstawię tutaj założenia metody symultaniczno-sekwencyjnej inaczej sylabowej (opracowanej przez prof. J. Cieszyńską), która bazuje na najnowszych badaniach neurobiologicznych i odwzorowuje naturalny proces rozwoju mowy dziecka. Metoda oparta jest na założeniu, że we wczesnych etapach rozwoju dziecka konieczna jest równomierna stymulacja obu półkul mózgowych.

Wczesna Nauka Czytania Metodą Symultaniczno-Sekwencyjną jest dla mózgu niezwykle stymulująca, bowiem pobudza do pracy obie półkule działając wszechstronnie na całościowy rozwój dziecka. Etapy pracy metodą symultaniczno-sekwencyjną są ściśle określone, a każdy ich element stanowi podstawę do nabywania kolejnych umiejętności.

Etapy wprowadzania samogłosek i sylab, by w prawidłowy sposób nauczyć dziecko czytać.

Etap I – od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej

Rozpoczynając naukę czytania od samogłosek (przetwarzanych przez prawą półkulę mózgu) odbieramy ich obraz całościowo, globalnie, skupiając się na znaku graficznym wspartym często gestem wizualizacyjnym. Taka forma jest dla dziecka łatwiejsza, ponieważ wraz z obrazem integruje się dźwięk oraz ruch. Naukę czytania samogłosek można rozpocząć już od 12 miesiąca życia. Podczas ćwiczeń należy siedzieć obok dziecka, zapewniając mu swobodę ręki dominującej. Zajęcia powinny odbywać się regularnie, trwać ok 15 min.

Przykłady ćwiczeń

  • Przygotowujemy karteczki z samogłoskami, nazywamy je i pokazujemy palcem dziecka, każdą literę.

  • Do pudełka wrzucamy kartoniki z literami, wyciągamy z pudełka po kolei samogłoski, pokazujemy dziecku i wymawiamy nazwę samogłoski

  • Rozkładamy na dywanie samogłoski i prosimy dziecko żeby podało konkretną samogłoskę

  • Układamy sekwencję dwóch , potem trzech identycznych samogłosek i odczytujemy je dziecku, zachęcamy dziecko do powtarzania : AA, UU, EE,II, AAA, UUU,YYY

  • W miejscach widocznych przyklejamy samogłoski i co pewien czas pokazujemy je dziecku i nazywamy, zachęcając dziecko do powtarzania

Naukę samogłosek realizujemy na 3 etapach

  • Powtarzanie – rodzic wypowiada samogłoski

  • Rozumienia- dziecko wskazuje lub podaje samogłoski o które prosimy

  • Nazywania- dziecko samo odczytuje samogłoski


Jeśli dziecko opanuje już wszystkie samogłoski (A, O, U, E, I, Y) rozpoczynamy wprowadzanie sylab otwartych (spółgłoska + samogłoska) bazując na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych typu MU, BE, KOKO. Praca nad opanowaniem wyrazów dźwiękonaśladowczych opiera się na 3 etapach takich jak nauka samogłosek- powtarzanie, rozumienie, nazywanie.

Przykłady ćwiczeń

  • Przygotowujemy karteczki z wyrazami dźwiękonaśladowczymi dobrze żeby były do tego rysunki zwierząt, przedmiotów, które wydają dźwięki (np. bębenek, flet, młotek) nazywamy je i pokazujemy palcem dziecka, każdy wyraz.

  • Do pudełka wrzucamy kartoniki z wyrazami dźwiękonaśladowczymi z obrazkami zwierząt, przedmiotów, wyciągamy z pudełka po kolei, pokazujemy dziecku i wymawiamy nazwę wyrazu

  • Rozkładamy na dywanie wyrazy dźwiękonaśladowcze i prosimy dziecko żeby podało konkretny wyraz i dopasowało do obrazka zwierzątka, przedmiotu

  • Układamy sekwencję dwóch , potem trzech identycznych wyrazów i odczytujemy je dziecku, zachęcamy dziecko do powtarzania : KOKO, BEBE, MUMU, KOKOKO,MEMEME,

  • W miejscach widocznych przyklejamy wyrazy dźwiękonaśladowcze i co pewien czas pokazujemy je dziecku i nazywamy, zachęcając dziecko do powtarzania

Etap II – od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów

Kolejny etap to sylaby z P, B, M, L, W, F oraz W, S, Z, K, G, J, N, z których dziecko może tworzyć wyrazy (np. MAMA, TATA, BOLI, PIJE itp.). Wprowadzamy także proste wyrazy zbudowane z samogłoski i sylaby otwartej (np. ULA, OSA, EWA itp.)

Etap III – czytanie sylab zamkniętych

Kolejny etap to praca z wykorzystaniem sylab otwartych oraz zamkniętych (spółgłoska + samogłoska + spółgłoska) np. LOK, CUD, NIC. Dziecko tworząc z nich wyrazy oraz zdania może także samodzielnie czytać proste teksty.

Etap IV – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych

Wprowadzamy stopniowo kolejne sylaby m.in. z głoską Ł oraz dwuznakami (SZ, RZ, CZ, DŻ, CH) zawsze w sylabach otwartych bądź zamkniętych.

Etap V – samodzielne czytanie tekstów

Ostatnim etapem jest samodzielne czytanie tekstów. Wprowadzamy także sylaby zawierające zmiękczenia (CI, SI, ZI, NI itp.) oraz samogłoski nosowe (Ą, Ę).

Rozpoczynając Wczesną Naukę Czytania należy pamiętać, iż cały proces edukacyjny przebiega w oparciu o umiejętność powtarzania, rozumienia i nazywania, które tylko w tej kolejności i tylko razem pozwolą nam w pełni opanować trudną sztukę czytania i pozytywnie wpłyną na dalszy rozwój.

 

Symultaniczno – Sekwencyjna Metoda Nauki Czytania profesor Jagody Cieszyńskiej oparta jest na najnowszych badaniach neuropsychologicznych oraz długoletnich doświadczeniach autorki zarówno terapeutycznych jak i logopedycznych. Nauka czytania ma formę zabawy, w której bazuje się na naturalnej aktywności dziecka, wykorzystując jego zainteresowania i chęć poznawania świata. Symultaniczno – Sekwencyjna Metoda Nauki Czytania polega na nauce globalnego czytania sylab (głoski wprowadzane są w sylabach – nigdy w izolacji). Dzięki wszechstronnej stymulacji ( czytanie i opowiadanie obrazków, z którymi sylaby są powiązane znaczeniowo), dziecko ma możliwość szybkiego opanowania nauki czytania ze zrozumieniem oraz doskonali ogólny rozwój języka. Swoją metodę profesor Cieszyńska oparła na wiedzy dotyczącej pracy ludzkiego mózgu. Półkule mózgowe realizują różnorodne funkcje (symultaniczne – prawa półkula i sekwencyjne – lewa półkula). Wszystkie zadania opierające się na pracy półkuli prawej (globalne rozpoznawanie słyszanych i odczytywanych rzeczowników w mianowniku, rozróżnianie podobnych liter i wyrazów, rozpoznawanie bodźców zawierających ładunek emocjonalny), mają jak najszybciej pomóc dziecku w przejściu do czytania analityczno – sekwencyjnego, lewopółkulowego.

Wytnij koła z sylabami. Ozdób nimi skrzydła egzotycznych motyli. Odczytaj wyraźnie sylaby. Możesz pokolorować motyle

ob3

ob6

 

 

89919433 872651289827314 5997653397702967296 n

 

 

Króliki lubią marchewki, ale każdy z nich ma swój ulubiony gatunek. Wytnij marchewki, odczytaj sylaby i podaj każdemu królikowi jego przysmak.

ob4 2

 

ob5

 

Wytnij krople deszczu. Dopasuj je do kropel na obrazku z dziewczynką trzymającą parasol. Odczytaj wyraźnie sylaby.

ob

Odczytaj sylaby zapisane w kroplach deszczu. Pokoloruj obrazek. Możesz samodzielnie przepisać sylaby.

ob2

 

Czym jest pamięć symultaniczna i sekwencyjna? Jak ją ćwiczyć?

Pamięć rozwija się jeszcze w życiu płodowym, a pełną dojrzałość osiąga około 15-go roku życia. Proces zapamiętywania jest dość skomplikowany, ponieważ nasz mózg odbiera i przechowuje w pamięci nie tylko obrazy, ale też dźwięki, wrażenia smakowe, zapachowe, czuciowe i emocjonalne. Nie trudno więc stwierdzić, że stymulacja pamięci wymaga udziału wielu obszarów mózgu. Praca terapeutyczna najczęściej ogranicza się do usprawniania pamięci symultanicznej i sekwencyjnej, jako elementów koniecznych i niezbędnych do prawidłowego rozwoju dziecka.

Warto zaznaczyć, że ćwiczenia pamięci nie dotyczą tylko materiału wzrokowego. Ćwiczyć możemy też pamięć słuchową, ruchową czy zmysłową.

Pamięć symultaniczna/globalna/całościowa odpowiedzialna jest za przechowywanie informacji w prawej półkuli mózgu, dzięki której bodźce rozpoznawane są na zasadzie podobieństwa.

To właśnie dzięki pamięci symultanicznej możemy rozpoznawać:

  • Twarze i sylwetki ludzi,

  • Układy przestrzenne dróg, pomieszczeń, miejsc,

  • Figury i znaki geometryczne,

  • Układy wzorów na przedmiotach,

  • Muzykę i układy muzyczne,

  • Słuchowe i wzrokowe wzorce samogłosek,

  • Rzeczowniki w mianowniku,

  • Prozodię mowy(akcent, intonację, ton głosu),

  • Wyrażenia frazeologiczne, utarte zwroty,

  • Ciągi zautomatyzowane (liczenie od 0 do 10, pory roku, dni tygodnia, numery telefonów, modlitwy itp.)

Ćwiczenia usprawniające pamięć symultaniczną

  • Rodzic układa przed dzieckiem 5 zdjęć twarz domowników. Ze swojego identycznego zestawu pokazuje jedno zdjęcie i odkłada je odwrócone. Zadaniem dziecka jest wskazać taką sama fotografię

  • Rodzic układa przed dzieckiem pięć obrazków przedstawiających zabawki. Ze swojego identycznego zestawu pokazuje jedno zdjęcie i odkłada je odwrócone. Zadaniem dziecka jest wskazać taką samą fotografię

  • Rodzic układa przed dzieckiem np. 5 zdjęć twarzy domowników lub 5 zdjęć zabawek. Ze swojego identycznego zestawu pokazuje dwa zdjęcia jednocześnie i odkłada je odwrócone. Zadaniem dziecka jest wskazać taką samą fotografię

  • Rodzic układa przed dzieckiem dziesięć rożnych obrazków ( ubrania, napoje, jedzenie, zwierzęta. Ze swojego identycznego zestawu pokazuje najpierw dwa zdjęcia jednocześnie i odkłada je odwrócone, potem zwiększa ilość pokazywanych zdjęć Zadaniem dziecka jest wskazać taką samą fotografię

  • Rodzic układa z figur wzory, stopniując poziom trudność. Zasłania wzór kartką. Zadaniem dziecka jest odtworzenie wzoru

  • Rodzic układa przed dzieckiem dziesięć figur geometrycznych. Ze swojego identycznego zestawu pokazuje najpierw dwie figury jednocześnie i odkłada je odwrócone, potem zwiększa ilość pokazywanych figur. Zadaniem dziecka jest wskazać taką samą figurę

Pamięć sekwencyjna/linearna wykorzystuje informacje przechowywane w lewej półkuli mózgu i rozpoznaje je po kolei, krok po kroku. Dostrzega, który element występował przed, a który po. Pamięć sekwencyjna jest niezbędna do nauki języka mówionego jak i pisanego.

Dzięki pamięci sekwencyjnej możemy rozpoznawać:

  • Sekwencje czynności, które nie są wykonywane automatycznie

  • Linearne występowanie dźwięków mowy (np. kolejność głosek i sylab w wyrazach)

  • Uporządkowanie wyrazów w zdaniu oraz zdań w wypowiedziach

Ćwiczenia usprawniające pamięć sekwencyjną

  • Rodzic układa przed dzieckiem np. 5 zdjęć twarzy domowników lub 5 zdjęć zabawek. Ze swojego identycznego zestawu pokazuje dwa zdjęcia jednocześnie i odkłada je odwrócone. Zadaniem dziecka jest ułożyć w tej samej kolejności zdjęcia

  • Rodzic układa przed dzieckiem dziesięć rożnych obrazków ( ubrania, napoje, jedzenie, zwierzęta). Ze swojego identycznego zestawu pokazuje najpierw dwa zdjęcia jednocześnie i odkłada je odwrócone, potem zwiększa ilość pokazywanych zdjęć. Zadaniem dziecka jest ułożyć w tej samej kolejności obrazki.

  • Rodzic układa przed dzieckiem dziesięć figur geometrycznych. Ze swojego identycznego zestawu pokazuje najpierw dwie figury jednocześnie i odkłada je odwrócone, potem zwiększa ilość pokazywanych figur. Zadaniem dziecka jest ułożyć w tej samej kolejności figury

  • Rodzic układa przed dzieckiem dziesięć rożnych obrazków. Mogą to być owoce, warzywa, zwierzęta, napoje, zabawki. Po nazwaniu wszystkich obrazków odwraca je i pyta dziecko Gdzie jest jabłko?, gdzie jest auto?

  • Rodzic przygotowuje cztery klocki w rożnych kolorach i np. drewniany młotek, pałeczkę. Pokazuje dziecku sekwencje dwóch uderzeń , zachęca dziecko aby uderzyło tak samo. Potem zwiększamy ilość uderzeń.

  • Rodzic przygotowuje klocki tego samego koloru Pokazuje dziecku sekwencje dwóch potem uderzeń , zachęca dziecko aby uderzyło tak samo. Potem zwiększamy ilość uderzeń.

  • Rodzic pokazuje układ ruchów (dwóch, trzech itd).Prosi dziecko, żeby zrobiło tak samo

 

 

Pomoce dotyczące tematyki wiosennej i świątecznej zawierające wierszyki, zagadki, elementy czytania uczestniczącego, dopasowywania i wypełniania. Są rownież ciekawe przepisy na ciasta (zdjęcia i symbole)

ikona pdfikona pdfikona pdfikona pdfikona pdf

 

 

korzystanie z toalety

mycie rąk

mycie zębów

nakrywanie do stołu

sprzątanie ze stołu

śniadanie

przepisy kulinarne - symbole

ikona pdfikona pdfikona pdfikona pdfikona pdf

 

 

 

 ikona pdfikona pdfikona pdfikona pdfikona pdfikona pdf

 

 

 

Karty pracy analizy i syntezy wzrokowej na materiale atematycznym.

Zadaniem dziecka jest zamalować kwadraty, narysować koła i kreski wg wzoru podanego po lewej stronie. Ważne jest b , dziecko analizowało wzór kwadrat po kwadracie, od strony lewej do prawej, rozpoczynając od górnej linii, przechodząc do następnej, zgodnie z kierunkiem czytania. Zadania te uczą sekwencyjnego ( częściowego)  analizowania materiału, precyzyjnego posługiwania się ręką dominującą, rozwijają przede wszystkim lewą półkulę, rozwijają koordynację wzrokowo- ruchową, przygotowują do nauki pisania, postrzegania kierunku zgodnego z kierunkiem czytania

ikona pdfikona pdfikona pdfikona pdfikona pdf

 

 

 

Karty pracy- sekwencje stymulacja lewej i prawej półkuli.

Zadaniem dziecka jest odnaleźć wśród sześciu pozycji, sekwencję tę która jest zaprezentowana po lewej stronie. Dziecko analizuje materiał zadaniowy od lewej do prawej strony. Zadania te uczą dostrzegania szczegółów obrazka, analizowania elementów narysowanego schematu rysunku, rozwijają pamięć oraz koordynację wzrokowo- ruchową.

sekwencje

sekwencje 1

sekwencje 2

sekwencje 3

Przykładowe ćwiczenia do usprawniania półkul mózgowych

Przykładowe ćwiczenia na usprawnianie lewej półkuli

  1. Układanki lewopółkulowe.

Przygotowujemy dwa zestawy dla dziecka i rodzica. Duży kwadrat (można go narysować lub wyciąć z papieru) oraz małe kwadraty na których rysujemy np. koła i krzyżyki. Na swoim kwadracie układamy w dowolnej konfiguracji kółka i krzyżyki. Dziecko otrzymuje swój zestaw. Jego zadaniem jest ułożyć tak samo. Jeśli dziecko ma z tym  problem, pokazujemy jego palcem na naszym ułożonym wzorze, następnie zadaniem dziecka jest wybranie odpowiedniego elementu i położenie w odpowiednim miejscu na swoim kwadracie. Należy pamiętać, aby dziecko układało od strony lewej do  prawej.

  1. Wykluczanie ze zbioru, to kolejna stymulacja lewej półkuli mózgu, która odpowiada za funkcje poznawcze dziecka.

Układamy: KÓŁKO, KRZYŻYK, KRZYŻYK, KRZYŻYK. Następnie pytamy: Który inny? Który nie pasuje? Zadaniem dziecka jest wykluczenie odpowiedniego elementu.

  1. Sekwencje, które uczą dziecko koncentracji i  przygotowują  do nauki czytania i pisania.

Przygotowujemy dwa zestawy – zachęcam do korzystania z materiałów, które macie Państwo w domu np. klocki, kredki, auta, kubki itp

Układamy: klocek, auto, klocek, auto…Zadaniem dziecka jest ułożenie tak samo pod spodem. Drugi etap to kontynuowanie rozpoczętej przez nas sekwencji. Układamy klocek, auto, klocek, auto.. dziecko kontynuuje dalej. Zaś trzeci to uzupełnianie sekwencji. Dziecko układa sekwencję, następnie zamyka oczy, my zabieramy jeden element i pytamy: Co zniknęło?

  1. Kategoryzacje, w tym ćwiczeniu rozwijamy zarówno lewą i prawą półkulę mózgu.

Przygotowujemy 2, 3 lub 4 miseczki  i sortujemy elementy. Do jednej np.piłki, do drugiej np.klocki, zaś do trzeciej np.auta. Zamiast miseczek mogą być też pudełka, słoiki czy zwyczajne kartki papieru. Jeśli dopiero rozpoczynacie ćwiczenie kategoryzacji warto pamiętać, aby podczas prezentacji pokazywać dziecku wrzucane elementy w różnych kombinacjach. Tzn. do jednego pojemnika dwa razy wrzucamy piłki, do drugiego klocki, trzeciego auta. Ma to znaczenie, ponieważ dziecko najpierw zapamiętuje ruch, a dopiero potem zaczyna rozumieć zasadę. Podczas wrzucania na zmianę, dziecko zamiast patrzeć co ma w rączce, będzie wrzucało do pojemników na zmianę, bez koncentracji na elemencie.

Jak ćwiczyć synchronizację półkul mózgowych?

  • Jeśli zwykle dziecko myje zęby trzymając szczoteczkę w prawej dłoni, spróbujmy zachęcić go, żeby przez chwilę myło lewą.

  • Podobnie możemy postąpić na odwrót: to, co dzieci robią do tej pory lewą ręką, niech zrobią przez chwilę prawą.

  • Podczas jedzenia poprośmy dziecko, żeby na chwilę zamknęło oczy – mózg wtedy większą pracę (zamiast zmysłem wzroku) wykona, pobudzając zmysł węchu i smaku.

  • Podobnie można postąpić, dotykając różnych przedmiotów z zamkniętymi oczami, najlepiej inną ręką niż tą, którą piszemy – wtedy aktywujemy zmysł dotyku.

  • Leniwe ósemki – rysowanie ich w powietrzu, na kartce

  • Jazda na rowerze

  • Rowerki na dywanie

  • Rysowanie oburącz

  • Za co odpowiadają półkule mózgowe

    Mózg jest cały czas aktywny a między obiema półkulami mózgu nieustannie zachodzi komunikacja. Składa się z dwóch półkul, w których umiejscowione są różne zwoje mózgowe odpowiadające za poszczególne cechy i funkcje życiowe. To właśnie stopień rozwinięcia tych struktur decyduje o tym, czy jesteśmy humanistami czy umysłami ścisłymi, czy jesteśmy prawo- czy leworęczni, czy myślimy twórczo czy logicznie.

    Działanie mózgu jest asymetryczne, co oznacza, że u człowieka kształtuje się przewaga jednej strony ciała nad drugą podczas czynności ruchowych, natomiast za określoną stronność ciała odpowiada przeciwległa półkula mózgowa. Wówczas osoba jest praworęczna lub leworęczna. Istnieją jednak przypadki osób, które np. piszą prawą ręką, ale grając w piłkę używają lewej nogi. Wtedy mamy do czynienia z lateralizacją niejednorodną (skrzyżowaną). Brak przewagi czynnościowej jednej strony nad drugą - posługiwanie się prawą i lewą ręką w jednakowym stopniu charakteryzuje lateralizację nieustaloną.

    .

    LEWA PÓŁKUA- Logiczna i analityczna

    Dzięki lewej półkuli mózgu możemy:

    • mówić i rozumieć, to, co inni mówią

    • myśleć logicznie

    • analizować różne sprawy 

    • wykonywać obliczenia matematyczne

    • rozpoznawać przedmioty za pomocą dotyku

    • pisać

    • odbierać , rozpoznawać i różnicować dźwięki mowy

    • rozpoznawać rymy

    W lewej półkuli bodźce analizowane są sekwencyjnie (element po elemencie).

    PRAWA PÓŁKULA -Kreatywna i uzdolniona

    Dzięki prawej półkuli możemy:

    • być artystą

    • być kreatywnym

    • posiadać zdolności plastyczne, artystyczne

    • myśleć abstrakcyjnie

    • tworzyć dzieła muzyczne

    • rozpoznać figury geometryczne

    • kierować się swoją intuicją 

    • zarządzać mimiką, emocjami

    • wyobrażać sobie w przestrzeni różne przedmioty

    • kontrolować kierunek czytania

    • kontrolować prozodię mowy ( intonację, akcent, rytm)

    • rozumieć kontekst wypowiedzi

    Prawa półkula pracuje globalnie, całościowo. Przetwarza bodźce nowe. W prawej półkuli znajdują się także środki językowe, które sprawiają, że sprawiają, że m.in. rozumiemy metaforyczne znaczenie słów i śmiejemy się̨ z żartów. W prawej półkuli bodźce analizowane są całościowo, wszystkie cechy bodźca są ujmowane jednocześnie.

    Dla właściwego rozwoju i funkcjonowania potrzebna jest współpraca obu półkul, sprawne przesyłanie informacji.

 

 

1. Materiały do czytania uczestniczącego (na różnym poziomie trudności) lub wspólnego grania (gra – co robi), karty do rozmowy o emocjach.

Materiały word i pdf są do wydrukowania, najlepiej w miarę możliwości je zalaminować, będą wtedy do wielokrotnego użytku.
2. Karty z symbolami do rozmowy o chorobie i koronawirusie – do wydrukowania
3. Piosenki do wspólnego słuchania i oglądania “Myj ręce” i “Wiosna”– z symbolami
4. Do dok. pdf “ręce – piosenka” dołączony jest link https://www.youtube.com/watch?v=LyrMNWZc6l4&t=36s
 
ikona pdfikona pdfikona pdf

 

 

89740896 3653168574724287 6094973997965901824 o

 

89831575 3653168914724253 5257998576939696128 o

 

89848541 3653168788057599 7913540129791148032 o

 

89926297 3653227221385089 3259942824056979456 o

 

 

 

 

karty pracy - usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej

ikona pdf

 

 

 

Zabawy usprawniające percepcję wzrokową

1. Ćwiczenia na percepcję wzrokową

  • Układanie wszelkich figur, kształtów. W tym celu można posłużyć się klockami, które mają różne kolory, wzory i które można dowolnie układać. Najpierw rodzic może ułożyć trzy różne figury (klocki) każdą w jednym kolorze, a zadaniem dziecka jest powtórzenie wymyślonego przez rodzica kształtu. Potem rodzić może ułożyć takie same klocki tylko różnego koloru. Dziecko odtwarza wzór. Stopniowo zwiększamy ilość elementów Zachęcam do zamiany ról. Dziecko układa swój wzór rodzic odtwarza.

  • wyszukiwanie podobieństw i różnic między obrazkami

  • rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach, w książkach

  • wyszukiwanie konkretnej litery, cyfry wśród innych liter, cyfr poprzez wykreślanie, zaznaczanie

2. Ćwiczenia usprawniające pamięć wzrokową

  • Rodzic układa wzór np. z klocków, a następnie dziecko zapamiętuje go. Wzór po tym czasie należy zakryć, a dziecko musi go odtworzyć.

  • Rodzic układa wzór, zadaniem dziecka jest zapamiętanie go. Następnie dziecko zamyka oczy a rodzic w tym czasie zmienia kolejność elementów. Zadaniem dziecka jest ułożyć wzór tak jak było wcześniej. Można również wprowadzać cyfry lub litery w zależności od poziomu funkcjonowania dziecka

  • Składanie pociętych obrazków lub układanie puzzli czy układanek. Można w tym celu wykorzystać pocztówki, opakowania z rysunkami.

  • zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka. Pokazujemy dziecku obrazek, dziecko ma zapamiętać jak najwięcej elementów a następnie musi opowiedzieć co było na ilustracji (usprawniamy wówczas również mowę , umiejętność budowania zdań, mowę opowieściową

  • rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów. Rodzic rysuje jakiś wzór dziecko odtwarza. Potem następuje zmiana ról

3. Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej

  • Gra domino- może być obrazkowe lub z kropkami w zależności od poziomu funkcjonowania dziecka

  • dobieranie części obrazka do całości

  • Naśladowanie ruchów. Rodzic wymyśla jakiś ruch dziecko odtwarza. Stopniowo zwiększamy ilość ruchów do naśladowania. Potem zamiana. W ty ćwiczeniu usprawniamy również pamięć wzrokową

  • W czasie kwarantanny powinniśmy wychodzić również na krótkie spacery w celu dotlenienia się. Moment pobytu na świeżym powietrzu możemy również wykorzystać do ćwiczeń. Dziecko może wskazywać na elementy znajdujące się w danej przestrzeni, na przykład pokazać, który samochód jest bliżej, a który dalej (ćwiczymy od razu orientację w przestrzeni) który czerwony, który czarny (ćwiczymy wówczas też kolory). Dziecko może też skakać po chodniku aby nie nadepnąć linii.

 

Jak usprawniać percepcję słuchową

Dzięki sprawnemu funkcjonowaniu analizatora słuchowego dziecko spostrzega, zapamiętuje i rozpoznaje dźwięki, wśród których znajdują się i dźwięki mowy. Poziom rozwoju percepcji słuchowej w zasadniczy sposób decyduje o postępach w rozwoju mowy i nauki czytania.

Zaburzenia percepcji słuchowej uwidaczniają się gdy dziecko ma problemy:

  • w wyodrębnianiu dźwięków ze struktur złożonych (głosek i sylab ze słów, słów ze zdań), są przyczyną nie rozumienia poleceń lub treści opowiadań  oraz niepowodzeń w początkowej nauce czytania ,

  • w różnicowaniu dźwięków mowy- może powodować to nieprawidłowe wybrzmiewanie, utrzymywanie się agramatyzmów i błędów w czytaniu ,

  • w zapamiętywaniu słów, form językowych, wierszyków piosenek ,

  • w koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych.

Przykładowe ćwiczenia usprawniania percepcji słuchowej:

  • Reagowanie na dźwięk

  • Lokalizowanie źródła dźwięku- dziecko ma skazać skąd słychać dźwięk

  • Słuchanie z dzieckiem odgłosów dnia codziennego

  • Rozpoznawanie osób z otoczenia na podstawie barwy ich głosu. Domownicy chowają się za drzwiami, dziecko musi zgadnąć kto się odezwał.

  • Powtarzanie dźwięków wydawanych przez dziecko

  • Rozumienie poleceń- proszenie dziecka o pokazanie przedmiotów w domu, w książeczce

  • Poruszanie w rytm muzyki- wspólne tańce

  • Zabawy dźwiękonaśladowcze

  • Rozpoznawanie różnych instrumentów lub innych dźwięków z życia.

  • Wytwarzanie dźwięków różnymi przedmiotami- np. stukanie klockami, mieszanie łyżką w kubeczku, stukanie łyżeczką o blat

  • Tworzenie rymów np. rama- tama, kotek- płotek

  • Identyfikowanie i różnicowanie słów- dziecko wrzuca do pudełka obrazki lub przedmioty wymienione przez dorosłego, dziecko wskazuje na obrazkach czynności, które wymienia dorosły

  • Nauka piosenek

  • Tworzenie wyrazów zaczynających się określoną sylabą lub literą.

  • Segregowanie obrazków wg pierwszej głoski.

  • Naśladowanie, powtarzanie tekstu wypowiedzianego przez inną osobę.

  • Powtarzanie coraz większej ilości słów wypowiadanych przez inną osobę. 

  • Słuchanie piosenek


2. Ćwiczenia słuchu fonematycznego

Słuch fonemowy jest to zdolność rozróżniania fonemów, czyli dźwięków mowy ludzkiej.
Należy pamiętać, że dziecko z zaburzonym słuchem fonematycznym dobrze słyszy słowa, lecz nie potrafi różnicować pojedynczych dźwięków lub złożyć ich w całość. Dziecko musi z potoku słyszanej mowy wyodrębnić wyrazy, w nich sylaby, w sylabach- głoski. Aby zrozumieć sens tekstu musi uchwycić kolejność głosek w wyrazie i umieć je zróżnicować.

Zaburzenia słuchu fonematycznego utrudnia rozumienie mowy, sprawia trudności w czytaniu i pisaniu

Przy niedokształceniu słuchu fonemowego dziecko może:

  • nie rozróżniać głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, ustnych i nosowych, zamieniać syczące na szumiące np (s - sz,

  • mieć problemy ze zrozumieniem poleceń słownych,

  • zniekształcać wyrazy pisząc z pamięci lub ze słuchu,

  • spotkać się z trudnościami podczas czytania całych wyrazów, a następnie zdań mieć problemy z nauką wierszy czy języka obcego

Przykładowe ćwiczenia

  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu.

  • Wyróżnianie sylab w wyrazie, najlepiej za pomocą klaskania (jedna sylaba- jedno klaśnięcie), oprócz tego można bawić się w kończenie wyrazów, podajemy pierwszą sylabę, np. ko-, a dziecko dodaje - ło (koło).

  • Wyróżnianie głosek w wyrazach- najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku. Można użyć do tego obrazków, spośród, których dziecko wyszuka obrazki zaczynające się lub kończące na daną głoskę.

  • Wymyślanie rymujących się wyrazów

  • Rysowanie przedmiotów zaczynających się (kończących, lub mających w środku) na daną głoskę.

  • Słuchanie wierszy, w których występuje jak najwięcej dźwięków do naśladowania. Można wykorzystać następujące utwory: Lokomotywa, Ptasie radio, Kotek.

  • Rozpoznawanie głosów zwierząt

  • Dość trudnym, wymagającym dużego skupienia, jest zadanie odgadnięcia odgłosów docierających zza okna czy z innego pomieszczenia

  • Udzielanie przez dzieci odpowiedzi na pytanie: co słyszysz? Dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę - żadne dźwięki nie są wytwarzane celowo. Po krótkim czasie wsłuchiwania się określają, co słyszy

  • Słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtwarzanie poprzez wyklaskiwanie, wystukiwanie, wytupywanie.

  • Rytmiczne wypowiadanie treści krótkich wierszy (z wyklaskiwaniem).

  • Zabawa "Kto to?" - rozkładamy zestaw obrazków (figurek) zwierząt - kot, pies, kura, krowa, koza, kogut, świnka, koń itp. Dziecko nazywa zwierzęta (ustalenie, że dziecko je rozpoznaje). Następnie mówimy wyraz sylabami, a dziecko dokonuje syntezy i wypowiada cały wyraz wskazując zwierzątko (po kilku razach następuje zmiana ról)..

  • Rozpoznawanie obrazków np. w książce zaczynających się konkretną sylabę lub głoskę.

  • Sztafeta sylabowa - tworzenie wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby - mama, makaron, marzenia, makrela itp. lub kończących się tą samą sylabą np. piżama, rama, mama, tama itp.

  • Analiza z podskokami - podajemy dziecku wyraz, a jego zadaniem jest podzielić go na sylaby, ale po wymówieniu każdej z nich musi podskoczyć np. balony- ba(podskok) - lo(podskok) - ny(podskok).

AAC ciekawe materiały związane z aktywnościami podczas dnia, do wydrukowania i rozmawiania +karty pracy

ikona pdfikona pdfikona pdfikona pdfikona pdf