plen

logo reaguj

KĄCIK LOGOPEDY

 
 
Zabawy samogłoskami.
samogłoski ludki I
 
samogłoski ludki
 
 
 
 
Ćwiczymy buzię i język.
 
ćwiczenia buzi i języka
 
ćwiczenia buzi i języka I
 
 
Przeczytaj lub powtarzaj sylaby i pokoloruj w/g wzoru.
CCF20200427 00015
 
CCF20200427 00018

 
 
 
 
 
 
 
Książeczka do czytania uczestniczącego: Kto mieszka w zoo?
zoo
 
zoo I
 
zoo II
 
zoo III
 
zoo IV
 
zoo V
 
zoo VI
zoo VII
 
zoo VIII
 
 
logopedia-karta-cz
ikona pdf
 
 
 
 
logopedia-karta-dz-kropka
ikona pdf
 
 
 
logopedia-karta-rz-z-kropka
 
ikona pdf
 
 
 
 
logopedia-karta-sz
ikona pdf
 
 
 
 
 
 
Ćwiczymy z lwem głoskę /l/. Wytnij obrazki, układaj i powtarzaj dokładnie wyrazy.
 
głoska l Igłoska l II
głoska l III
 
głoska l IV
 
głoska l V
głoska l VI
 
głoska l
 
Nazywaj i pomaluj obrazki.
 
CCF20200513 00007
 
CCF20200513 00008
 
 
 
 
Dziecko ma za zadanie odnaleźć wsród sześciu propozycji , sekwencję, która jest zaprezentowana po lwej stronie kartki.
CCF20200513 00001
CCF20200513 00002
 
CCF20200513 00003
 
CCF20200513 00004
 
CCF20200513 00005
 
CCF20200513 00006
 
Polecenie dla dziecka.
-Powiedz, co to jest...?
-Pokaż, gdzie jest...?
  lub
 pokaż: to, co lata...to, co jedzie...to, co można jeść...
 
CCF20200513 00000
 
 
Ćwiczenia głoski /t/.
Tomek pojechał na wycieczkę. Powiedz co zabrał ze sobą.
 
ćwiczenia t I
cwiczenia t nagłos 1
cwiczenia t nagłos 2
 
cwiczenia t wygłos 1
cwiczenia t wygłos 2
 
 
CCF20200510 00002
 
CCF20200510 00001
ćwiczenia głoski ż
 
Zabawa samogłoskami. Dopasuj pszczółkę do kwiatka.
 
samogłoski PL cd
samogłoski PL
 
utrwalanie głoski z
 
ćw
 

Ćwiczenia słuchowe

Wychowanie słuchowe to różnego rodzaju działania polegające na uaktywnieniu posiadanych przez dziecko resztek słuchu i wykształceniu umiejętności wykorzystania ich w celu lepszej orientacji w otoczeniu oraz rozwoju mowy.

Ćwiczenia reakcji na dźwięki:

zwracanie uwagi dziecka na otaczający je świat dźwięków: podczas codziennych zajęć i czynności opiekun powinien być wrażliwy na pojawiające się wokół niego dźwięki (np. szczekanie psa gdzieś w oddali, kapanie wody, gwizdanie czajnika, dźwięk radia u sąsiada, czyjś śmiech), powinien je podchwytywać i okazywać dziecku, że coś słychać, np. poprzez podniesienie palców do ucha i powiedzenie: Słyszę coś!; może powtórzyć słyszany dźwięk i pokazać jego źródło lub odpowiednią zabawkę (np. pluszowego kotka, samochodzik), by uświadomić dziecku, co usłyszał;

do ćwiczeń można wykorzystywać różne urządzenia domowe wydające dźwięki, np. mikser, pralkę, odkurzacz, suszarkę do włosów, radio; podczas ich użytkowania dziecko powinno znajdować się blisko opiekuna; włączając urządzenie opiekun może wskazać na swoje uszy i powiedzieć: Słyszę ten hałas, może również zachęcić dziecko do położenia rąk na urządzeniu i odczucia jego wibracji, następnie może wyłączyć urządzenie i powiedzieć, że teraz nic nie słychać, a potem włączyć ponownie i znowu zwrócić uwagę dziecka na dźwięk i wibracje; należy zmieniać czas trwania dźwięku, jego natężenie, tempo;

dziecko powinno mieć dostęp do zabawek wydających dźwięki; podczas zabawy z nim opiekun może wydawać głosy naśladujące te dźwięki, w celu zwrócenia na nie uwagi dziecka;

zabawa, w której zadaniem dziecka jest reagowanie na usłyszany dźwięk ruchem, np. podskokiem; należy zmieniać źródło dźwięku, czas trwania dźwięku, jego natężenie, częstotliwość, tempo;

zabawa z muzyką: dziecko obserwuje opiekuna, który włącza magnetofon, wskazuje na swoje ucho mówiąc jednocześnie do dziecka, żeby słuchało i zaczyna tańczyć trzymaną w ręku kukiełką; po chwili opiekun wyłącza muzykę, kukiełka przestaje tańczyć, a on mówi, że magnetofon jest wyłączony; opiekun ponownie uruchamia odtwarzacz, mówi do dziecka, żeby słuchało, daje dziecku do ręki drugą kukiełkę i zachęca je, żeby nią tańczyło; dążymy do tego, żeby dziecko samodzielnie tańczyło kukiełką na dźwięk muzyki (nie widząc opiekuna włączającego odtwarzacz) i odkładało ją w momencie, w którym muzyka przestaje grać; można zamienić kukiełkę na inny przedmiot, który dziecko będzie unosiło, gdy usłyszy muzykę i opuszczało go, gdy ta ucichnie; dziecko może też samo tańczyć lub klaskać w dłonie na dźwięk muzyki; muzykę możemy zastąpić np. dźwiękami urządzeń gospodarstwa domowego; zmieniamy czas trwania dźwięków, ich natężenie, tempo, częstotliwość;

zabawa „zajmowanie krzesła”: dziecko wraz z innymi osobami maszeruje wokół krzeseł przy dźwiękach muzyki; gdy muzyka przestaje grać trzeba jak najszybciej usiąść na krześle; zmieniamy czas trwania dźwięków, ich natężenie, częstotliwość oraz tempo;

zabawa w „pomniki”: dziecko tańczy przy muzyce; gdy muzyka przestaje grać, zastyga; może poruszyć się dopiero, gdy muzyka znowu zacznie grać; zmieniamy czas trwania dźwięków, ich natężenie, częstotliwość oraz tempo;

opiekun uderza w bębenek lub rondel, osoba pomagająca każdorazowo po usłyszeniu dźwięku bębna wrzuca klocek do pudełka, dziecko to obserwuje; następnie pomocnik bierze rękę dziecka i natychmiast po kolejnym uderzeniu w bębenek pomaga mu wrzucić klocek do pudełka; kiedy dziecko już samodzielnie wrzuca klocki, próbujemy uderzać w bębenek w taki sposób, by tego nie widziało; z czasem zmieniamy źródło dźwięku (np. dzwonek, dwie pokrywki), klocki możemy zastąpić dużymi guzikami, kapslami czy orzechami; zmieniamy natężenie dźwięku (od głośnego do coraz cichszego), czas trwania (od długiego do coraz krótszego);

zabawa w reagowanie na mowę: opiekun siedzi obok dziecka, natomiast stojący za dzieckiem (w odległości 30-50cm) pomocnik woła imię dziecka; opiekun powinien wskazać na swoje ucho i powiedzieć: Ja to słyszę!, może zachęcić dziecko, by się odwróciło i popatrzyło na pomocnika; jeśli dziecko nie reaguje, opiekun powinien wskazać jego ucho i powiedzieć: Słuchaj, wówczas pomocnik jeszcze raz powinien zawołać dziecko; z czasem, gdy dziecko coraz częściej będzie reagować, pomocnik może stanąć nieco dalej lub mówić ciszej, może zmieniać tembr głosu (niski – wysoki); można również zmienić pomocnika (kobieta i dziecko – głosy wysokie, mężczyzna – głos niski);

zabawa w „obudź się”: opiekun udaje, że śpi, a druga osoba próbuje go „obudzić” słowami: Obudź się!, Czas się obudzić!; słysząc głos, opiekun „budzi się”; podczas zabawy pozwalamy dziecku położyć rękę na twarzy lub krtani osoby mówiącej, tak, by odczuło wibrację jej głosu; powtarzamy zabawę, tym razem zachęcając dziecko, by to ono „obudziło” kogoś, kto „śpi” (reagujemy natychmiast „budząc się”, gdy tylko dziecku uda się wypowiedzieć jakikolwiek dźwięk); w ostatniej wersji tej zabawy pozwalamy, by to dziecko udawało, że śpi; zmieniamy natężenie i tembr głosu;

 
Masaż zewnętrzny twarzy
ikona pdf
 
 
 
 

Logopedyczne wierszyki i rymowanki do utrwalania głosek syczących (s, z, c, dz)

Pan Sum”

Mówi nurek do suma:
„Sumie! Co pan sum umie,
tak w sumie?”
A sum nic- wąsem machnął
i wodę dalej sunie.
Woła nurek do suma:
„Panie Sumie!
Nic a nic pan nie umie,
tak w sumie?”
A sum nic- tylko sunie
i sunie...
Bo słów ludzkich nie rozumie.
Tylko sunie.

Słówka”

Zapytała mądra sówka
- Jak piszemy trudne słówka:
stół, klasówka, suwak, pustka,
sum, truskawka, sokół, chustka?
i pytała ciągle sówka:
Jak piszemy trudne słówka:
Sówka, pusty, mus i usta
i spódnica, i kapusta.

Kotki”

Oto domek niski. Stoją pod nim miski.
Kotki mleko piją, potem miski myją.

SMS”

Raz do kotów psotny pies
Wysłał taki SMS:
„Nie wiem wcale co to jest?
Lubię was, jak kota pies!
Moje wy nyguski, wysyłam całuski”.

 
Ćwiczenia utrwalające głoskę k i przygotowujące do czytania
ikona pdf
 
 
 
 
 
CCF20200506 00006
CCF20200506 00005
CCF20200506 00004
 
CCF20200506 00003
 
CCF20200506 00002
 
logopedyczne zabawy z głoskami
 
utrwalanie głoski sz
 Ćwiczenia głoski /r/.
ćwiczenia r kr
 
ćwiczenia głoski r
ćwiczenia r I
ćwiczenia r II
1. Uporządkuj przedmioty, tak aby ubrania znalazły się w szafie a zabawki na półce.

2.Nazywaj przedmioty na obrazku, jeśli masz ochotę pomaluj. 

CCF20200504 00001

1. Porównaj rysunki. Powiedz, czym się różnią .

2. Dokończ rysunek.

CCF20200504 00003

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE, RYMOWANKI I INNE ZABAWY SŁOWNE:

1. Myszka cztery łapki ma. Którą tobie dzisiaj da? Pierwszą lubi serek trzymać, a tą drugą kwiatki zrywać. Trzecią tańczyć, tupać sobie, no a czwartą poda tobie (wtedy gramy w łapki)

2. Idzie kotek, robi: “miałłłłł”, za nim piesek: “hau hau hau” Potem owca, robi: “beeee”, no i koza: “mee mee mee” (wyraźnie próbujemy naśladować zwierzątka)

3. Wszystkie dzieci tańczą wkoło, wtedy zawsze jest wesoło. Skaczą, tupią i śpiewają i za rączki się trzymają (wtedy tańczymy razem lub w trójkę z tatą)

4. Mam dwa oczka, uszka dwa, ładny nosek także mam. Usta słodkie oraz małe, wszystkie ząbki są tam białe (pokazuję wtedy u siebie, a potem u dziecka)

5. Plusk plusk – kąpiemy się, Hi hi – śmiejemy się, Kwa, kwa – kaczuszka pływa,  Kuku kuku, a ja się ukrywam ( wtedy rodzic chowa się za wannę lub zasłaniam twarz)

Takie proste rymowanki, to doskonała, rozwojowa zabawa. Zawierają mnóstwo słów (dzieci poszerzają swój zasób), a rymy ułatwiają ich zapamiętywanie.

Jak wspierać rozwój mowy dziecka:

1. Mówiąc do maluszka jak najczęściej (stosując tzw. kąpiel słowną)

Wykorzystujemy do tego codzienną aktywność. Wykonując daną czynność, opowiadamy o niej, np. „Robię zupę, obieram marchewkę. Popatrz, marchewka jest twarda i pomarańczowa. Dotknij – jest twarda”. Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko. Mówmy do naszego dziecka wyraźnie, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień, opisujemy czynności. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach.

2. Słuchając – obserwujmy dziecko i podążajmy za nim

Podbudowujmy w maluszku chęć komunikowania się, dostrzegając jego potrzeby. Nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie starajmy się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami. Nie przerywajmy dziecku, pozwólmy dokończyć wypowiedź. Gdy podpowiadamy mu słowa, zwroty, dawajmy również możliwość wyboru odpowiedzi. Nasze słownictwo powinno być zróżnicowane, ale znane dziecku. Podstawową formą ćwiczeń powinna być rozmowa.

3. Powtarzając treść w poprawnej formie

Gdy dziecko mówi po swojemu, powtarzajmy po nim tę samą treść w poprawionej gramatycznie formie, ale nie nalegajmy, żeby dziecko powtarzało słowa. Na początku nie wymagajmy również prawidłowej artykulacji.

4. Czytając!

Czytajmy dziecku książeczki, nazywajmy to, co widzimy na ilustracjach. Sprawdzajmy, czy rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania.

5. Śpiewając, powtarzając wierszyki, wyliczanki

Do codziennych zajęć włączmy zabawy ruchowe, najlepiej przy muzyce, piosenkach – świetnie sprawdzają się tu piosenki, podczas śpiewania których pokazujemy części ciała.

6. Naśladując odgłosy

W nabywaniu mowy bardzo dużą rolę odgrywa słuch fonematyczny (zwany mownym). Warto go ćwiczyć. Świetnie sprawdzają się tu wszelkiego rodzaju onomatopeje. Zachęcajmy dziecko do naśladowania odgłosów otoczenia, „mowy” zwierząt, pojazdów, samemu dając przykład, ale też uważnie przysłuchując się naszemu dziecku. Starajmy się łączyć wydawanie różnych dźwięków i naśladowanie odgłosów z ruchami rąk i całego ciała. W wieku 2-4 lat dziecko powinno wysłuchiwać i rozpoznawać odgłosy z otoczenia bez pomocy wzroku. Starsze dzieci bawić się mogą w powtarzanie rytmów, wyklaskiwanie, wystukiwanie (np. używając instrumentów muzycznych), a potem w wysłuchiwanie wyrazów w zdaniach, sylab i głosek w wyrazach

7. Ćwicząc dłonie

Zręczność palców ma związek ze sprawnym artykułowaniem i mówieniem. Wykorzystujmy wszelkie okazje do lepienia, klejenia, nawlekania koralików, budowania z klocków, patyczków. Nie zapominajmy o zabawach paluszkowych – „Idzie rak…” itp.

8. Ćwicząc narządy mowy  – „gimnastyka buzi i języka”

Sprawne funkcjonowanie narządów mowy to warunek prawidłowego wymawiania wszystkich głosek. Niektóre dzieci wymawiają głoski niedbale, przy jak najmniejszym wysiłku mięśni narządów mowy. Nieprawidłowości tego rodzaju nie wynikają z wad wymowy i nie wymagają pomocy specjalisty. Wystarczą codzienne parominutowe ćwiczenia wyrazistości mowy oraz gimnastyka narządów artykulacyjnych

9. Ćwicząc oddychanie

Czynność mowy jest nierozerwalnie związana z oddychaniem, a prawidłowe oddychanie jest fundamentem dobrej mowy – stosujmy ćwiczenia oddechowe, dmuchajmy, chuchajmy.

10. Pozwalając dziecku na osłuchanie się z poprawnym brzmieniem głosek

których ono jeszcze nie wymawia, wykorzystując w tym celu książeczki, obrazki, opowiadania, gry.

Rozwijanie mowy w oparciu o zabawy logopedyczne

1. Ćwiczenia słuchowe

A. Śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. „Zuzia lalka nieduża…”, „Uciekaj myszko do dziury…” Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
B. Słuchanie w słuchawkach programu “Słucham i uczę się mówić”, Wydawnictwo Arson, Kraków, 2007; 2×10 minut dziennie. – To jest propozycja.

2. Ćwiczenia kategoryzacji, sekwencji i szeregów

ARozdzielanie klocków/zabawek/sztućców według:

  • kolorów (do pudełek, miseczek, słoiczków, itd.),

  • wielkości (małe klocki do małego pudełka, duże do dużego),

  • kształtów

B. Przygotowanie do czytania globalnego (etapy od I do VI):

  • układanie takiego samego przedmiotu (miś, lala) do takiego samego,

  • układanie różnych egzemplarzy (miś do innego misia)

  • układanie obrazka do obrazka (identyczne obrazki),

  • układanie obrazka do przedmiotu

  • układanie podpisów do przedmiotu (drukowane litery, czcionka Arial 36)

  • układanie podpisów do zdjęć

C. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań; 3 typy:

  • naśladowanie (układamy np. kolorowe kółeczka w odpowiedniej sekwencji np. żółte, czerwone, zielone i prosimy, żeby dziecko pod spodem ułożyło w ten sam sposób)

  • kontynuowanie (układamy sekwencję, którą dziecko ma kontynuować np. żółw, pies i krowa, żółw, pies i prosimy dziecko by dołożyło odpowiedni obrazek)

  • uzupełnianie (tworzymy ciąg obrazków np. słońce, księżyc, gwiazda, słońce, księżyc, gwiazda, słońce, gwiazda i prosimy, żeby dziecko uzupełniło ciąg odpowiednim obrazkiem (księżyc)

D.Ćwiczenia sekwencji czasowych– mogą to być historyjki obrazkowe przedstawiające prostą czynność (np. mycie zębów) oraz sekwencje ruchowe (np. głowa, ramiona, kolana, pięty).

FĆwiczenia z szeregami– ciąg elementów ustawionych obok siebie w linii prostej zgodnie z rosnącą lub malejącą wielkością/intensywnością barwy lub stopniem domknięcia/ukończenia rysunku (obrazki 4 autek od najmniejszego do największego, 4 rysunki domów od kwadratu z dachem, po rysunek z oknem i kominem).

G. Ćwiczenia przedstawiające zależność między dwoma lub większą liczbą elementów. Najważniejszą umiejętnością jest dostrzeganie różnic i związków. Pokazujemy na obrazku relacje:

  • przestrzenne (w, za, nad, pod, itd.)

  • czasowe (po obiedzie, po śniadaniu, po przedszkolu, przed przedszkolem, itd.)

  • gradualne (mniejszy, większy, droższy, tańszy, wyższy, chudszy itd.)

  • przyczynowo – skutkowe (historyjki obrazkowe, które pokazują, iż coś wynika z czegoś)

4. Ćwiczenia powinny odbywać się codziennie, przez ok. 1h

Można dzielić je na krótsze, ok. 20-minutowe sesje. Ważne, aby dziecko było zrelaksowane, miało zaspokojone podstawowe potrzeby i potrafiło skupić swoją uwagę na zadaniach siedząc przy stoliczku.

CCF20200427 00014

CCF20200427 00015CCF20200429 00000

CCF20200429 00001

CCF20200429 00002

Gra - Utrwalanie gloski r

ikona pdf

 

 

 

 

Dziecko uczy się rozbudowywać zdania, rozwija słownictwo.

CCF20200427 00004

CCF20200427 00005

Dziecko ma za zadanie dokończyć sekwencje.

CCF20200427 00000

CCF20200427 00001

 

 

Wskazuj i nazywaj obrazki.

pierwsze słowa I

pierwsze słowa

Nazywaj obrazki z głoską /sz/. Jeśli potrafisz dopasuj podpisy.

ćwiczenia sz I

 

ćwiczenia sz

 

Utrwalanie głoski r w wierszach.

Biedronka

Obudziła się biedronka

głodna, że aż strach,

więc najadła się tych kropek,

co na skrzydłach ma.

Siedzi w trawie przestraszona,

problem swój rozważa.

Co tu robić?” - myśli ona -

Może by tak do lekarza?”.

Idzie Franek, idzie Krysia,

Bronek i Gabrysia,

trawa niska, a mnie widać

bez kropeczek dzisiaj.”

Niczym na golasa

Siedzi smutna w trawie.

bez kropek – zaznaczam -

Biedronka przy kawie.

Ratunku, ratunku” -

prośbę ma biedronka -

Jak mnie tak zobaczą -

Wstydu pełna łąka.

Prędko, prędko, drodzy moi,

brać kredki proszę -

kropki się rysuje

tak samo jak groszek.”

GŁOSKA [R].

Trąbki Rysia”

Rysio cztery trąbki ma i na każdej pięknie
gra.
Na pierwszej gra: tra, tra, tra.
Na drugiej gra: tru, tru, tra.
Na trzeciej gra: tre, tre, tra.
Na czwartej gra: try, try, tra.
Rysio brata
Jurka ma, razem z bratem gromko gra: tra, tre, tra,
tra, tru, tra,
tre, tro, tra,
tra, try, tra.
Rysio cztery siostry ma, każda sama pięknie
gra.
Marta gra: tru, tro, tra,
Renia gra: tre, try, tra,
Irka gra: try, tro, tra,
Krysia gra: tru, tre, tra.
Gdy rodzeństwo razem gra
słychać gromkie:
tram- tarara
trem- tarara
trym-
tarara
trum- tarara
trom- tarara.

Rozgadana papuga

Siedzi papuga na murku na niewielkim podwórku .
Gapi się na świat i mówi
tak:
trawa, tratwa, trąbka, brat, broda, brudny, brama, tran .
Potem jedno oko mruży i znów mówi do kałuży:
droga, drugi, drab, drużyna, prośba,
prędkość, pręt, drabina .
Kręci głową macha skrzydłem i powtarza mi różne
słowa z głoską [r] .
A. Walencik- Topiłko

Powodzenia !

Utrwalanie głosek szumiących w wierszach.

GŁOSKI SZUMIĄCE
( SZ, Ż, CZ, DŻ).

Szpak”

Szedł po drodze szpak
do szkoły się uczyć,
i tak sobie
śpiewał:
szpu- szpu,
szpa- szpa,
szpo- szpo,
szpe- szpe,
szpi-
szpi...
Taki śmieszny szpak,
co uczyć się chciał.

(Autor nieustalony).

Trzy kurki”

Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w
środku druga, trzecia z tyłu,
oczkiem mruga.
I tak sznurkiem kurki
trzy,
raz dwa, raz dwa, w pole szły...


S. Rostworowski



“Myszka”

Myszkowała szara myszka w szafie:
“Chyba mnie tu bury kot nie
złapie?”
Wyszperała szal i szepcze już po chwili:
“W szal zawinę się sześć
razy.
To kota zmyli”.


(Autor nieustalony).

“Poduszka”

Poduszka na twym łóżku poszewkę ma pluszową.
Kwiatuszki i motylki masz tuż
nad swoją głową.
Poduszka na twym łóżku przyniesie ci sen szybki.
Będziesz w tym śnie szybować, potem pływać
jak rybki.

K. Szoplik


“Lato”

Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola lato wita nas.
Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola wiatr ochłodzi nas.

J. Nowak


“Kołysanka”

W kolebusi Leszek mały sza, sza, sza,
pokołysze mama Lesia sza, sza, sza.
Uśnij, uśnij mój Lesiuniu sza, sza, sza.
Ja zanucę kołysankę sza, sza, sza.

J. Nowak

Szalik”

Zimą, kiedy szron na szybach
i śnieżne zaspy wkoło,
z szuflady wygląda szalik;
patrzy na ciebie wesoło.

Szukasz go na dnie szafy,
w koszyku, pod poduszkami,
a on napuszony patrzy między innymi szalami.
Nie może się już doczekać,
kiedy nim szyję okręcisz
i wyjdziesz na podwórko
na łyżwach się pokręcisz.

K. Szoplik

Szymon”

Szedł raz Szymon do Koluszek,
by szukać wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.
Poszedł najpierw do Janusza,
ponoć znał wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.

D. Szoplik

 
 
 
Wytnij obrazki i ułóż sekwencje.
naśladowanie sekwencji I
naśladowanie sekwencji
naśladowanie sekwencji II1
 
Zabawy słuchowe , artykulacja samogłosek i sylab.
ikona pdf
 
 
 
 
 
 
 
 Wskaż i nazwij owoc.
owoce I
 
Owoce II
 
Owoce III
 
 
Owoce IV
 
 
Zabawy dźwiękonaśladowcze https://www.youtube.com/watch?v=

https://www.youtube.com/watch?v=FfuxVYE1Sdw

Minki tygryska

ikona pdf

 

 

 

Logopedyczne wierszyki i rymowanki do utrwalania głosek szumiących (sz, ż, cz, dż)

Trudny rachunek”

Szły raz drogą trzy kaczuszki,
Grzecznie, że aż miło:
Pierwsza biała, druga czarna,
A trzeciej nie było.
Na spotkanie tym kaczuszkom
Dwie znajome wyszły:
Pierwsza z krzaków, druga z sieni,
trzecia prosto z Wisły.

Szop pracz”

Wczoraj szop pracz duży
szelki prał w kałuży. 
Patrzył przy tym bacznie,
czy już biegną czaple.
Bo czaple i szopy
gnają do roboty!
Lubią też szalenie
bąbelki i pianę, czyszczenie i pranie,
i wszelkie inne
porządkowanie!
Lubią pralnie, lubią szwalnie.
Piorą w balii albo w wannie.
Szumi rzeczka. Szop nad rzeczką
Odpoczywa, pije mleczko,
Bo był grzeczny – szop pracz duży,
Który szelki prał w kałuży.

Lato”

Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola lato wita nas.
Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola wiatr ochłodzi nas.

Szara myszka”

Szara myszka w szafie mieszka
a na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

Szymon”

Szedł raz Szymon do Koluszek.
By szukać wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.
Poszedł najpierw do Janusza.
Ponoć znał wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.

 

 

Żuk do żuka”

Rzecze żuk do żuka:
„Czego pan tu szuka? - może pożywienia:
rzepy, żołędzi, rzodkiewek, 
a może jarzębiny czerwonej?”
„Nie, ja szukam narzeczonej”.

Żaba i żuk”

Duża żaba nad kałużą 
napotkała żuka.
Żuk na nóżki buty włożył 
i butkami puka.
Żółte butki, żółty szalik
i żółty kapelusz.
Pyta żaba: „Dokąd bieżysz,
mój ty przyjacielu?”
„Idę żabko na przyjęcie
do pana bociana.
Będzie żuraw, żółw i jeżyk.
Chodź i ty kochana.

Żółwik”

Bożenka mała
żółwika miała.
Ten żółwik rzadki
wciąż wąchał kwiatki.
Różowe róże,
żonkile duże, 
lewkonie żółte,
fiołki, piwonie.

Leżak”

Nad rzeką, lub nad morzem
leżak do leżenia służy.
Czy to plaża, czy podwórze
Wtedy czas tak się nam dłuży.
Gdy gorące słońce praż
pod parasol iść wypada.
A tam lody, rożki, żelki,
I w butelce oranżada.

Kubeczek”

Mój kubeczek z kaczorem
chętnie trzymam wieczorem.
W nim czekolada czy mleczko,
a potem czyste łóżeczko...

Śniadanie”

Czajnik ważny już od rana,
gwiżdże w kuchni – a tam mama.
Kroi świeże nam bułeczki
i cztery nalewa kubeczki.
Pachnie czekolada, mleczko.
Dziękujemy ci mateczko!

Mecz”

Dziś wieczorem będzie mecz.
To jest bardzo ważna rzecz.
Ćwiczą chłopcy i dziewczyny,
mają bardzo tęgie miny.
Czwarta klasa czeka już.
Opadł też z boiska kurz.
Gracze zaczynają mecz.
Bo to bardzo ważna rzecz.

Dżdżownica”

Dżdżownica to stworzenie.
Mieszka głęboko w ziemi,
drąży tam korytarze,
nikomu się nie pokaże.
I tylko w dzionek dżdżysty
dżdżownicę zobaczymy
Jej ciało długie, śliskie
na chodniku ominiemy.

Dżokej”

Dżokej ujeżdża konia.
Krzyczy do niego żona,
że odjeżdża daleko,
a nie wypite mleko,
czeka bułka drożdżowa.
Dżokej prędko się chowa,
konia Dżumę pogania.
Woli dżem na śniadanie.

 

Logopedyczne wierszyki i rymowanki do utrwalania głosek syczących (s, z, c, dz)

Pan Sum”

Mówi nurek do suma:
„Sumie! Co pan sum umie,
tak w sumie?”
A sum nic- wąsem machnął
i wodę dalej sunie.
Woła nurek do suma:
„Panie Sumie!
Nic a nic pan nie umie,
tak w sumie?”
A sum nic- tylko sunie
i sunie...
Bo słów ludzkich nie rozumie.
Tylko sunie.

Słówka”

Zapytała mądra sówka
- Jak piszemy trudne słówka:
stół, klasówka, suwak, pustka,
sum, truskawka, sokół, chustka?
i pytała ciągle sówka:
Jak piszemy trudne słówka:
Sówka, pusty, mus i usta
i spódnica, i kapusta.

Kotki”

Oto domek niski. Stoją pod nim miski.
Kotki mleko piją, potem miski myją.

SMS”

Raz do kotów psotny pies
Wysłał taki SMS:
„Nie wiem wcale co to jest?
Lubię was, jak kota pies!
Moje wy nyguski, wysyłam całuski”.

Psotny Zenek”

Zenek ma gwizdek,
dmucha z zapałem,
swoim zabawkom
robi tu zbiórkę.
Koza i zebra
są pod regałem,
znalazły rózgę,
zegar pod biurkiem,
zapałki w zamku,
lizaka w zupie.
Oj, kto wymyślił
te psoty głupie?
Bałagan robi
ten mały Zenek.
Wielkie ma mama
z Zenkiem zmartwienie.

Zagubione [z]”

Gdzieś się „z” zawieruszyło,
zabłąkało, zagubiło.
Może je koza zajada
myśląc, że to sałata.
Może je zebra ukradła,
szukając „z” z abecadła.
Może jest w zabawkach Zosi,
poszukajmy, Zosia prosi.

Zapominalski”

Mój kolega Zbyś Kowalski
Strasznie jest zapominalski.
Zapomniał, gdzie schował złotówkę
I gdzie zegary mają wskazówkę.
Nie pamięta, gdzie kupował lizaki
I gdzie położył nowe mazaki.
Zapomniał, jak smakują pyzy
I o tym, że ma pójść do Izy.
Nie wie, gdzie rosną niezapominajki,
Nie pamięta, kto mu opowiadał bajki.
Zapomniał, kto zadawał zagadki
i jak się robi do książki zakładki.
Nie wie, po co ptaki wiją sobie gniazda
i dlaczego na niebie świeci złota gwiazda,
po co na zakrętach pojazdy zwalniają
i dlaczego kozy listki zjadają...

Koza Zosi”

Młoda koza Zosi z zagrody zerkała,
skakała, beczała, bródką potrząsała
i się wciąż zastanawiała,
jak zdobyć dwie główki kapusty
by zapełnić brzuszek pusty.

Placek Jacka”

Oto mały Jacek, co wypiekał placek.
Placek owocowy, z lukrem cytrynowym.
Słodki i pachnący, pulchny i gorący.
Placek dla Celiny, Wacka i Lucyny.

Ulica cudów”

Na ulicy cudów
Jacek widział ośmiornicę
i tańczącą baletnicę,
pajacyka i kucyka
co wesoło sobie bryka.
Spotkał groźną z ZOO lwicę
i na miotle czarownicę.

Janek - Grubasek”

Mieli koledzy rodzynek dzbanek,
najwięcej zjadał grubasek Janek.
Bardzo jest wielki Janka apetyt,
całe jedzenie znika niestety!
Bryndza, wędzonka, rodzynki, rydze.
Połknął i placek, i kukurydzę.
Gdy odwiedzają Janka koledzy,
co widzą? Janek nie łyka wiedzy.

Pan Sum”

Mówi nurek do suma:

Sumie! Co pan sum umie,

tak w sumie?”

A sum nic- wąsem machnął

i wodę dalej sunie.

Woła nurek do suma:

Panie Sumie!

Nic a nic pan nie umie,

tak w sumie?”

A sum nic- tylko sunie

i sunie…

Bo słów ludzkich nie rozumie.

Tylko sunie.

Słówka”

Zapytała mądra sówka
- Jak piszemy trudne słówka:
stół, klasówka, suwak, pustka, 
sum, truskawka, sokół, chustka?
i pytała ciągle sówka:
Jak piszemy trudne słówka:

Sówka, pusty, mus i usta
i spódnica, i kapusta.

 

Logopedyczne wierszyki i rymowanki do utrwalania głosek ciszących (ś, ź, ć, dź)

Śniadanie Maniusia”

Na śniadanie siedem śledzi
I nasiona dyni.
Ślinka leci Maniusiowi
Och! Mocno się ślini!

Prośba”

Prosi mamusia i tatuś prosi:
„Uśmiechnij się Jasiu do Gosi”

Głodny ślimak”

Pod jesionem ślimak śpi.
O czym głodny ślimak śni?
O cieście z wiśniami?
O plackach z czereśniami?
O kanapkach? O śledziku?
O świeżutkim naleśniku?
Nie! O pysznych lodach śmietankowych!

Dwa malutkie misie”

Dwa malutkie misie
chcą potańczyć dzisiaj.
Hopsa-hopsa, dana-dana,
tańczą misie dziś od rana.
Dwa malutkie misie
Tańczą z nami tak.

Żarcik misia”

A ten miś
Grymasił dziś.
Powtarzał wokoło:
Ja chcę iść do ZOO,
Ja chcę do niedźwiedzi.
Będziesz z nimi siedzieć?
Ani mi się śni!
Będę na nie patrzył
Z biletem w kieszeni
Tak, jak wy.

Guziki”

Kazio ma pudełko.
Pełno w nim guzików.
Czerwone, zielone,
Jest ich tam bez liku.
Po co te guziki?
Pyta Kazię mama.
Będę lalkom je przyszywać
Do ubranek sama.

Poziomka”

Na polanie w lesie
Tak powszechna wieść niesie
rosną niziutko w trawie
poziomki dojrzałe prawie.
Niektóre jeszcze zielone,
niektóre są już czerwone.
Nie mogą doczekać się Rózi,
Która włoży je do swej buzi.

Kąpiel”

Zimorodek, zięba, ryś.
W zimne źródło wpadły dziś.
Ziół zielonych kubków pięć,
Wypić zatem mają chęć.

Bociany”

Przyleciały już bociany.
Każdy jest zapracowany.
Gniazdo trzeba by naprawić!
Nie ma co się zastanawiać!
I na łąkę czas się wybrać!

Pająk”

Plecie pająk sieć.
Musi nici mieć.
Cienkie nici, tak jak mgiełka.
Wyplótł nici dwa pudełka.

Ciuciubabka”

Cicho, cicho, cii, cii, cii,
ciocia śpi i babcia śpi.
A Marcinek he, he, he,
w ciuciubabkę bawi się.
Leci, leci ćma, do światła się pcha.
Koci, koci łapci, jak ciemno u babci.

Urodziny Władzia”

O piątej godzinie w niedzielę,
Władzio ma urodziny.
Będzie tu ludzi wiele,
dzieci i trochę rodziny.
Dziadzio i babcia Jadzia
kupię Władziowi łabędzie.
Mama i tata- budzik,
co budzić go rano będzie.
Madzia mu kupi młotek
i komplet gwoździ miedzianych.
Edzio - dzielnego niedźwiedzia,
a Władzio dziewięć bananów.

Dzięcioł”

Dzięcioł dziuple dziobem kuje.
Dziupla będzie bardzo duża.
Gdy z rodzinką swą zamieszka,
nie groźna będzie mu burza.

Dzielne ślimaki”

Osiem ślimaków siedzi cicho
Pod liściem wiśni.
Mówi drugi do siódmego:
„Ciekawe, kto ci się dziś wyśni?”.
„Wyśni mi się siedmiu braci,
Jeden w jeden- dzielni chwaci!”.

Ślimak i zięba”

Siedzi ślimak na gałęzi
I wcina wisienki.
Myśli ślimak: „Kwaśne wiśnie!
Wolę liście mięty”.
Nagle głośno ktoś zaćwierkał,
Dziobem dziobnął cienkim.
„To ja zięba, idź ślimaku,
To moje wisienki!”

Ćwiczenia warg

  1. Szerokie otwieranie i zamykanie ust. Wysuwanie warg do przodu (jak przy samogłosce u), rozchylanie warg (jak przy samogłosce e). Ruchy wysuwania i rozchylania warg powinny być wykonywane naprzemiennie;

  2. Wargi płasko złączone. Rozciąganie warg poprzez cofnięcie kącików ust (jak przy samogłosce i);

  3. Układanie dolnej wargi na górną i odwrotnie.

  4. Wysuwanie warg do przodu, ściąganie ich i przesuwanie w kąciki ust: w prawo, w lewo;

  5. Naśladowanie posyłania całusów;

  6. Wykonywanie naprzemiennych ruchów: ryjek- uśmiech,

  7. Cmokanie.

  8. Parskanie, wprawianie warg w drganie;

  9. Wciąganie” policzków do jamy ustnej;

  10. Nadymanie raz prawego, raz lewego policzka;

Ćwiczenia warg

  1. Wysuwanie języka - język wąski i szeroki;

  2. Kierowanie języka w kąciki ust: w prawo i w lewo- przy szeroko otwartych ustach;

  3. Unoszenie języka na górną wargę- język wąski i szeroki, usta szeroko otwarte (język na defiladzie);

  4. Unoszenie języka za górne zęby i cofanie do podniebienia miękkiego;

  5. Dotykanie językiem poszczególnych zębów- po kolei (liczenie ząbków);

  6. Oblizywanie zębów ruchem okrężnym.

  7. Oblizywanie warg ruchem okrężnym przy szeroko otwartych ustach (kotek oblizuje się);

  8. Mlaskanie czubkiem języka, mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia miękkiego;

  9. Wypychanie policzków językiem;

  10. Przyklejanie” języka do podniebienia i głośne „odklejanie” go.

Ćwiczenia policzków

  1. Wciąganie policzków;

  2. Nadymanie policzków;

  3. Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza;

  4. Naprzemiennie nadymanie policzków- wciąganie policzków;

  5. Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę;

 

Porządki

To jest myszka i jej domek. Gdy tylko zaświeciło słońce, myszka wyszła przed domek (wysuwanie języka jak najdalej na brodę), rozejrzała się dookoła (zataczanie kółka językiem), spojrzała w prawo, a potem w lewo (język dotyka prawego i lewego kącika ust). Postanowiła wrócić do domu i zrobić w nim porządki. Najpierw umyła sufit (język dotyka podniebienia), potem zamiatała podłogę, (język wykonuje ruchy na dnie jamy ustnej), wytarła kurze z mebli (język myje wewnętrzną stronę zębów), umyła okna, najpierw jedno (wypychamy językiem policzek), potem umyła drugie. Na koniec wyciągnęła odkurzacz i odkurzyła dywanik (język zwija się w rurkę). Ponieważ odkurzacz nie wyczyścił dokładnie dywanika, myszka wzięła trzepaczkę i wytrzepała dywanik (mlaskanie językiem). Teraz myszka postanowiła coś zjeść. Nałożyła na miseczkę (język układamy w miseczkę) tik- taka i odpoczęła po ciężkiej pracy.

Osiołek

Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i ziewał (ziewamy). Nagle poczuł się głodny. Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie ust) i dokładnie zaczął ją żuć (żucie). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki, żeby były czyste – każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po swoim jedzeniu biega po polance (kląskanie), a ruchy te naśladuje język – raz w górę (język do nosa), raz w dół (język na brodę, buzia szeroko otwarta). Zmęczony osiołek podchodzi do strumyka i pije wodę (język zwinięty w rurkę). Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie myje każdy ząbek (język przesuwamy po wewnętrznej i po zewnętrznej ścianie zębów) oraz policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków).

Gimnastyka

Na początku jest rozgrzewka,

Językowa wprzód wywieszka.

Cały język wyskakuje,

Wszystkim nam się pokazuje.

W dół i w górę,

W lewo, w prawo.

Pięknie ćwiczy!

Brawo! Brawo!

Język wargi oblizuje,

Pięknie kółka wykonuje.

Popatrzymy do lusterka,

Jak się język bawi w berka.

Kto spróbuje z miną śmiałą

Zwinąć język w rurkę małą?

Może uda się ta sztuczka.

Trzeba uczyć samouczka.

Baba w buzi

Pewnego dnia baba, która mieszka u każdego w buzi, robiła wielkie porządki. Najpierw umyła dokładnie ściany (przesuwanie języka w stronę policzków - po stronie wewnętrznej). Potem umyła sufit (przesuwanie języka do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umyła ją dokładnie (język w kierunku dolnych dziąseł). Okna też musiały zostać umyte. Najpierw umyła ich stronę zewnętrzną, a potem wyczyściła od środka (język wędruje po zewnętrznej stronie zębów, potem po ich stronie wewnętrznej). Część okien była otwarta (miejsca po zębach, które wypadły), więc ich nie myła. Później sprzątnęła schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał być wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Na koniec wytrzepała dywany (wyciąganie języka, pochylenie głową i potrząsanie nią). W ten sposób dom został wysprzątany.

 

Różnicowanie s sz I

przyimki I

 

Dziecko koloruje rybki w/g instrukcji.

CCF20200420 00003

 

 

Dziecko ma za zadanie odnaleźć w śród sześciu propozycji ,sekwencję tę, która jest zaprezentowana po lewej stronie kartki.CCF20200420 00004

 

ikona pdf

 

 

 

 

ikona pdfikona pdf
 
 
 
 
ikona pdfikona pdfikona pdfikona pdf
 
Koło I 1
 
Koło I 2
 
 
 
ikona pdf
 
 
 
 
 
 
Wierszyki łamiące języki
 
 
ikona pdf
 
 
 
 
 
Cienie. 
Na kartach znajdują sie takie same obrazki- rónżnią sie kolorami. Obrazki należy porozcinać i dobireać w/g przedmiotów .

CCF20200415 00004

 
Znajdź lustrzane odbicie cyfry.
 
CCF20200415 00002

 

Ćwiczenia logopedyczne z głoską s.

Ułożenie narządów artykulacyjnych przy wymowie głoski s:

Usta rozsunięte są jak do uśmiechu, język ułożony za dolnymi zębami .

  1. Rozpoczynamy od długiego wymawiania głoski sssssssssssssssssssssssssssssssssss

  2. Bawimy się w węża i syczymy, jak wąż sssssssssssssssssssssssssssssssssss

  3. Powtarzamy w sylabach z przedłużeniem głoski ssss

Sa,so,se,su,sy

Asa , oso, ese,usu , ysy

Aso,asu,ase,asy,

Osa, asu,ase,asy,

Usa, use, uso, usy,

Esa,eso,esu,esy,

Ysa.yso,ysu,yse,

As,,os,us,es,ys,

  1. W dalszej kolejności próbujemy utrwalić głoskę s w nagłosie. Na początku jeszcze przedłużamy s. Po kilku powtórzeniach wypowiadamy bez przedłużania.

Sok, ser, sala, sos, sen, syk, syn, sól, sałata, smak, słaby, slalom, słoń, serce, sowa, Sabina , sama, sokół, sum itp.

  1. Po utrwaleniu w nagłosie przechodzimy do śródgłodu :

Klasa, osa, pasek, piesek, piasek, włosy, kiełbasa, rysunek, kosmos, maska, masło, usta,

  1. Kolejnym etapem jest wygłos :

Pies, nos, kos, wąs, los, bus, bas, kaktus, hałas, lis, psa itp.

Ważne jest, aby ćwiczenia powtarzać cierpliwie i systematycznie , codziennie 15 minut .

 
 
czytanie samogłosek
 
czytanie sylab
 
 
 
 
 
Wycinamy pisanki i tniemy je na kilka części, dostosowując poziom trudności do dziecka...i układamy wg wzoru
 
Pisanka1
Pisanka 2
Pisanka3
Pisanka 4
 
 
 
Polecenia:
1. Wycinamy obrazki i bawimy się w domino. Nazywamy obrazki pamiętając o dźwięczności głoski /w/.
2. Naklejamy ćwiczenia artykulatorów na odwrocie pisanek. Dziecko losuje pisankę i wykonuje ćwiczenie.
 
ćwiczenia I
ćwiczenia II
pisanki I
pisanki II
 
 
 
 
 
linki z propozycjami ćwiczeń
 
Polecenie dla dziecka. 
Nazywaj obrazki i ćwicz prawidłową wymowę głosek sz  ż, cz, dż.
Pamiętaj o unoszeniu czubka języka za górne zęby.CCF20200401 00000
 
 
Wielkanocna gimnastyka buzi i języka
 
Wielkanocna gimnastyka buzi i języka cz
 
Wielkanocne ćwiczenia oddechowe
Wielkanocne ćwiczenia oddechowe cz
 
 
 
Łączymy poprawną wymowę z motoryką małą oraz Waszą kreatywnością . Oto propozycje ozdób Wielkanocnych , możecie wspólnie z rodzicami pobawić się i przygotować ozdoby, kartki świąteczne . Pamiętajcie o prawidłowym ułożeniu języka (za górnymi ząbkami, usta ułożone w rybkę) przy wymowie głosek sz,cz .
 
ikona pdf
 
 
 
 
 
1. Podziel obrazki na osoby,  zwierzęta, warzywa, owoce, ubrania i przybory szkolne.
2. Nazywaj i podziel obrazki na zabawki i ubrania.

 ikona pdf

 

 

 

http://razemdlasluchu.pl/Materia%C5%82y-rehabilitacyjne/cwiczenia-logopedyczne.html

http://www.krainadzwiekow.pl/pl/site/glowna

http://ktotomowi.pl/gry

http://www.toker.com.pl/cwiczenia-logopedyczne-dla-dzieci/

http://blog.centrumgloska.pl/

http://logozabawy.pl/

http://raaanyjulek.blogspot.com/

http://kreatywne.wrota.net/?tag=zabawy-logopedyczne

http://logoswiat.blog.onet.pl/

https://www.facebook.com/smykoterapia

http://www.logotorpeda.com/

http://logopediaonline.pl/

http://czytamipisze.pl/

http://www.ortografka.pl/

http://juzwiem.edu.pl/cwiczenia

https://www.superkid.pl/cwiczenia-logopedyczne?gclid=CLLFtIyf7coCFUqeGwodQQIN4g

http://www.logopediapraktyczna.pl/

http://www.logofigle.pl/zasoby/gry-logopedyczne

https://www.mimowa.pl/

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8 – ćw. percepcji słuchowej

 

ikona pdf

 

 

 

 

ikona pdfikona pdfikona pdf

 

 

 

 

ikona pdf

 

 

 

 

 

pokoloruj i nazywaj obrazki

 

ikona pdfikona pdfikona pdfikona pdfikona pdfikona pdfikona pdf

 

 

 

różnicowanie s sz ś II

 

różnicowanie s sz ś I

 

ćwiczenia głoski ś