plen

logo reaguj

KĄCIK FIZJOTERAPEUTY

 
 
Witam rodziców i moich podopiecznych. Dzisiaj zajmiemy się nauką współdziałania i partnerstwa naszych dzieci.
Rozwijanie samodzielności ruchu w zabawie.
Ćwiczenie 1
Pozycja wyjściowa - opiekun tworzy most, dziecko pełza pod mostem w różnych kierunkach, wdrapuje się na most, zsuwa się z niego na ręce czy nogi.

Ćwiczenie 2
Pozycja wyjściowa - dziecko w siadzie skulnym obraca się z pomocą opiekuna dookoła osi wolno, szybko, następnie samodzielnie obracają się w tych samych kierunkach i przeciwnych.

Ćwiczenie 3
Pozycja wyjściowa - dziecko i opiekun trzymają się za ręce stojąc przodem do siebie. Podskoki na jednej nodze, obydwu, naprzemiennie, jednocześnie.

Ćwiczenie 4
Naśladowanie ruchów : obrotów , podskoków, skłonów itp.

Ćwiczenie 5
Pozycja wyjściowa - leżenie na brzuchu, następnie na plecach. Posuwanie się w różnych kierunkach, odpychając się stopami, rękami. Opiekun zapoczątkowuje ruch, dziecko naśladuje.

Ćwiczenie 6
Pozycja wyjściowa - opiekun leży na plecach, dziecko stara się obracać go we wszystkich kierunkach. Opiekun poddaje się ruchowi. Zmiana ról.

Ćwiczenie 7
Pozycja wyjściowa - opiekun i dziecko stoją na przeciw siebie trzymając się za ręce. Jednoczesne, naprzemienne przysiady ( ręce proste w łokciach).
W przypadku niejasności lub pytań proszę o kontakt telefoniczny.
Pozdrawiam
Ilona Rakowska
 
 
 
 
 
Witam rodziców i moich podopiecznych. Dzisiaj zajmiemy się nauką współdziałania i partnerstwa naszych dzieci.

Ćwiczenie 1
Pozycja wyjściowa - dziecko i opiekun leż na plecach na przeciw siebie tak, aby ich stopy dotykały się. Kończyny dolne zgięte w stawach biodrowych i kolanowych. W takiej pozycji wykonywać:
- naprzemienne przepychanie się stopami
- wspólny rowerek ( całe stopy oparte o stopy partnera )

Ćwiczenie 2
Pozycja wyjściowa - dziecko i opiekun w siadzie w siadzie skulnym tyłem do siebie:
- odpychając się stopami powoduje się odepchnięcie się partnera, który wykonuje ruch maszerowania stopami
   ( wykonywać ruch delikatnie), zmiana ról, dziecko może pomagać sobie odpychają się także rękami.

Ćwiczenie 3
Pozycja wyjściowa - dziecko leży na plecach ( na plecach na śliskiej powierzchni ), opiekun chwyta dziecko za ręce lub za stopy, idąc tyłem ciągnie dziecko. Zmiana ról, opiekun chcąc pomóc dziecku podaje mu ręce, a własnymi stopami odpycha się od podłoża.

Ćwiczenie 4
Pozycja wyjściowa - siad skrzyżny przodem do siebie. Przepychanie się dłońmi.

Ćwiczenie 5
Pozycja wyjściowa - siad przodem do siebie, podparcie się z tyłu na przedramionach o podłoże, stopy oparte o stopy partnera. Przepychanie się stopami w różnych kierunkach.

W przypadku wątpliwości i pytań proszę o kontakt telefoniczny.
Pozdrawiam
Ilona Rakowska
 
 
  1. 1.Dzieci stoją w rozkroku, ramiona uniesione w górę. Poruszają ramionami kołysząc się na boki. Na hasło „bardzo silny wiatr” zataczamy koło od góry do skłonu pogłębionego.
  2. 2.Stajemy przodem do ściany. Odpychamy się i klaszczemy przed sobą. (12 powtórzeń).
  3. 3.Mała miękka piłka lub woreczki z grochem lub balonik: podrzucamy i chwytamy, ale po każdym podrzucie robimy przysiad, łapiemy.
  4. 4.Biegamy w tempie przez nas podanym np. na bębenku. Na hasło “Lis”  zajączki chowają się, czyli: przysiad podparty, głowa nisko opuszczona.
  5. 5.Zamieniamy się w małe “Wróbelki” i podskakujemy (drobnymi podskokami) obunóż w miejscu i do przodu i do tyłu.

Remigiusz Dziardziel

Ćwiczenia ruchowe

1. „ Samochody”

Przyrządy i przybory: duże kółko plastikowe

Organizacja i przebieg zabawy:

Dziecko trzyma oburącz przed sobą , blisko klatki piersiowej, kółko - „ kierownicę samochodu”. Na hasło rodzica – samochody jadą- dziecko biega we wspięciu na palcach dowolnie po całym pokoju , kierując samochodem. Na hasło- samochód zatrzymuje się – dziecko staje w miejscu , kładzie kółko na podłodze , wchodzi do niego , wykonuje siad skrzyżny „ ze skrzydełkami ” w pozycji skorygowanej. Po kilkunastu sek. rodzic ponownie podaje hasło – samochody jadą. Dziecko wstaje zabiera „ kierownicę ” i „ jeździ samochodem” po całym pokoju. Zabawa odbywa się w czasie np. 5 min.

Oddziaływanie korekcyjne:

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki ,

- wyrobienie nawyku postawy prawidłowej w siadzie

2. „ Spacer raków ”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko w podporze tyłem , z nogami ugiętymi chodzi dowolnie po pokoju udając raka. Dłonie powinny być ułożone tak, aby palce były skierowane w stronę stóp. „Rak” chodzi raz do przodu , raz do tyłu . Przez cały czas zabawy biodra powinny być uniesione wysoko – do linii łączącej barki i kolana . Zabawa odbywa się w czasie 2min.

Oddziaływanie korekcyjne:

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki ,

- wzmocnienie mięśni pośladkowych,

- rozciągnięcie mięśni piersiowych,

3. „ Pływanie żabką”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko leży na brzuchu z dłońmi pod brodą. Nogi ma wyprostowane i złączone. Na sygnał rodzica – płyniemy żabką- dziecko unosi ręce i głowę nad podłogę, wykonuje rękoma ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciąga ręce jak najdalej przed siebie, następnie przenosi wyprostowane ręce w bok . Przez cały czas nogi leżą wyprostowane i złączone na podłodze. Zabawa odbywa się w czasie 1,5 min.

Oddziaływanie korekcyjne:

- elongacja kręgosłupa ,

- wzmocnienie mięśni prostownika grzbietu,

- wzmocnienie mięśni karku,

4. „ Popatrz przez obręcz”

Przyrządy i przybory : mała obręcz, koło

Organizacja i przebieg zabawy:

Dziecko leży na brzuchu na podłodze z nogami wyprostowanymi i złączonymi. W dłoniach trzyma pionowo obręcz , koło. Na hasło rodzica -

popatrz przez obręcz- dziecko unosi ręce z obręczą nad podłogę blisko głowy i patrzy przez nią na rodzica. Na hasło – odpocznij- kładzie kółko , obręcz i ręce na podłodze. Prowadzący – rodzic kilkakrotnie na zmianę podaje hasła , obserwując poprawność wykonania zadania przez dziecko.

Oddziaływanie korekcyjne:

-wzmocnienie mięśni prostownika grzbietu,

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki ,

- wzmocnienie mięśni karku,

Remigiusz Dziardziel

Fizjoterapeuta poleca

1. „ Spłoszony wróbelek”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko siedzi w wyznaczonym miejscu - „ gnieździe”. Dziecko – wróbelek siedzi w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej ze „ skrzydełkami ”. Na hasło rodzica – Wróbelek fruwa- dziecko wstaje , wychodzi z gniazda i biega po pokoju we wspięciu na palcach , wykonując rękoma odrzuty „ skrzydełek ” w tył , jak wróbelek machając skrzydełkami. Na hasło – uwaga jastrząb-” wróbelek wraca do gniazda” ,

gdzie siada w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej ze skrzydełkami. Zabawę powtarza się 5 razy.

Oddziaływanie korekcyjne:

- utrwalenie nawyku pozycji skorygowanej w siadzie,

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki

2. „ Kocięta z piłeczkami ”

Przyrządy i przybory: mała piłeczkami

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko w pozycji czworaczej z piłeczką. Na sygnał prowadzącego ( rodzica) dziecko , naśladując zabawę małego kotka z piłeczkami , wykonuje różne zadania np. trąca piłeczkę ręką , dogania ją , skrada się powoli z wyciągnięciem ciała. Zabawa odbywa się w czasie 5 min.

Oddziaływanie korekcyjne:

- odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego

3. „ Poszukaj kości”

Przyrządy i przybory: od 3-5 woreczków z grochem ( klocków)

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko siedzi tyłem do prowadzącego rodzica w siadzie skrzyżnym ze „skrzydełkami”. Rodzic chowa w pokoju woreczki - „ kości”. Na sygnał prowadzącego dziecko odwraca się i udając pieska , na czworakach biega po sali, szukając schowanych kości. Zabawa kończy się wtedy, kiedy wszystkie schowane kości zostają znalezione. Zabawę powtarza się kilka razy.

Oddziaływanie korekcyjne:

- odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego

4. „ Zajączki ”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko w pozycji siad podparty twarzą do rodzica. Na hasło prowadzącego ( rodzica) – zajączek skacze – dziecko odrywa dłonie od podłogi i przenosi je do przodu , prostując jednocześnie nogi. Następnie odbija się nogami od podłogi podciągając je do rąk , aż do przysiadu podpartego - w ten sposób wykonuje „ skok zająca”. Na hasło – zajączek staje jak słupek – dziecko w przysiadzie prostuje tułów do pionu i układa ręce w „ skrzydełka”. Zabawa odbywa się w czasie 2 min.

Oddziaływanie korekcyjne:

- odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego przy skokach ,

- wyrobienie nawyku postawy prawidłowej ,

- wzmocnienie mięśni grzbietu

Ćwiczymy stopy

https://www.youtube.com/watch?v=NW2YvgH6z9o

Idziemy do ZOO - https://www.youtube.com/watch?v=N9PTI5mg0gs

Jeśli macie Panstwo dużą piłkę w domu zapraszam tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=ZpdnOWTojsA

A jeśli nie, można skorzystać z krzesełka żeby wykonać te ćwiczenia.

 

Tak bardzo ważne we współpracy na linii terapeuta – rodzic: https://beatawnuk.pl/wspolpraca-i-zaangazowanie-rodzicow/

Polecam Anna Bednarska-Otto

 
 
Wiktoria Szymańska (fizjoterapeuta)  
Motoryka mała i jej rozwój, po co?
Motoryka mała to takie czynności, jak:  pisanie, ugniatanie, rysowanie, malowanie, chwytanie,  od którego rozwój motoryki małej, zaczynają już niemowlęta np. chwytając zabawkę. Rozwój motoryki małej to jak najlepsze przygotowanie ręki do nauki pisania i ogólnej sprawności małych rączek. Dlatego warto o tym pamiętać już od samego początku, zaczynając z dzieckiem wszystkie zabawy, które mają za zadanie pobudzić rozwój dziecięcej dłoni. Poleca się tu wszelkiego rodzaju zabawy plastyczne. Dzięki nim dziecko rozwinie zdolności manualne, nauczy się wiązania sznurówek i cierpliwości a my będziemy mieli pewność, że zapewniliśmy mu dobry start w przyszłość poprzez wspólnie spędzony czas na zabawie i ćwiczeniach. Motoryka mała, jak ją wspierać podczas codziennych zabaw?, zobaczcie sami. 
https://www.jaskoweklimaty.pl/15-zajec-i-zabaw-usprawniajacych-rozwoj-dloni-i-motoryki-malej/  
zdj1

Co powinno umieć dwu-trzyletnie dziecko?

Umiejętności z zakresu motoryki małej możemy sprawdzić samodzielnie, w domu. Oto, co nie powinno stanowić problemu dla naszej pociechy:

- wrzucanie niewielkich przedmiotów w otwory
- nawlekanie koralików na sznurek (oczywiście chodzi o korale z wielkim oczkiem i sztywniejszy sznurek)
- odkręcanie lekko zakręconych pokrywek, otwieranie pudełek
- układanie wież z 5-8 klocków (klocki drewniane lub gładkie plastikowe o dość sporych rozmiarach)
- samodzielne picie z kubka
- umiejętne chwytanie przedmiotów, manipulowanie zabawką przy pomocy tylko jednej rączki
- samodzielne jedzenie sztućcami (samodzielne nie oznacza „czyste i estetyczne!”)
- używanie chwytu pęsetkowego (czyli tego, który wykonujemy, próbując podnieść np. ziarno słonecznika)
- wskazywanie części przedmiotów (np. brzuszka misia)

Jeśli twoja pociecha nie robi części tych rzeczy, zacznij pracować nad motoryką małą. Oczywiście możesz to robić także, gdy maluch spełnia wszystkie powyższe „wymagania”. Dzięki ćwiczeniom udoskonali swoje umiejętności i… będzie się przy tym świetnie bawić.

Zabawy dla dzieci rozwijające motorykę małą

Jak przygotować piasek kinetyczny?
10 proponowanych zabaw znajdziecie w linku:
 Jak ćwiczyć z dzieckiem motorykę małą?
Mała motoryka, duże wyzwanie! 20 pomysłów na kreatywne zabawy, które ćwiczą sprawność palców i dłoni


 
Na pewno większość z Was doskonale wie, że obecnie specjaliści zalecają chodzenie na bosaka jako najlepszą „opcję”. Rzeczywiście. Stópka ma wtedy okazję doświadczać wszystkiego, co jest jej potrzebne do dalszego, zrównoważonego rozwoju.
Chodząc na bosaka maluch bez ograniczeń przenosi ciężar ciała zarówno na boki, jak i w przód/ tył, doskonali reakcje równoważne (biorą w nich udział nawet paluszki małej stópki, dlatego swoboda jest tutaj tak ważna), doświadcza czucia podłoża- stopnia jego twardości, fakturę, temperaturę itp. itp. itp. Jednym słowem… korzyści płynące z chodzenia na bosaka można byłoby mnożyć w nieskończoność.
W czym po domu- czyli… czy każde dziecko powinno chodzić na bosaka.
Kiedy rodzicom może zapalić się pomarańczowa lampka?
zdj1
 
zdj2
 
https://mamafizjoterapeuta.pl/2019/02/13/w-czym-po-domu-czyli-czy-kazde-dziecko-powinno-chodzic-na-bosaka/
Zdrowie dziecko, zdrowe stópki- po domu na bosaka lub skarpetach (dobrze dopasowanych).
Wiosenne porządki, jak dobrze dobrać rozmiar skarpetki do stóp dziecka?
No tak… najlepiej na bosaka… ale co jeśli podłoga w domu jest zimna, śliska lub dziecko jest chore i po prostu nie chcemy, aby chodziło boso?

Wtedy bardzo dobrym rozwiązaniem są skarpetki- najlepiej antypoślizgowe, ale… uwaga!!! dobrze dopasowane do małej stópki!!!
Jak dopasować skarpetkę???
Powinna bez rozciągania idealnie pasować do rozmiaru stopy.
zdj3
zdj7
 
zdj5
 
zdj6
 
zdj7

Kupując buciki https://zasobygwp.pl/proxy?sig=5c76350af2abe701d68a0278e111bb6963d85266460f1892650d92d585d57c16&url=aHR0cHM6Ly9zdGF0aWMueHguZmJjZG4ubmV0L2ltYWdlcy9lbW9qaS5waHAvdjkvdDlkLzEvMTYvMWY0NWYucG5n)">?https://zasobygwp.pl/proxy?sig=9fa17dbdf7c4f3acb5d54959c55cbfbd6742f700d96fc4b78e3b62750aff5615&url=aHR0cHM6Ly9zdGF0aWMueHguZmJjZG4ubmV0L2ltYWdlcy9lbW9qaS5waHAvdjkvdGFiLzEvMTYvMWY0NzYucG5n)">? warto pamiętać, że stopa https://zasobygwp.pl/proxy?sig=8675a9da3dd3184d427f9d67e6deba9904b894b109725521673cc36a856fdfdd&url=aHR0cHM6Ly9zdGF0aWMueHguZmJjZG4ubmV0L2ltYWdlcy9lbW9qaS5waHAvdjkvdGE1LzEvMTYvMWY5YjYucG5n)">? ma swoją długość, szerokość oraz… wysokość (o czym doskonale wiedzą rodzice dzieci z tzw. wysokim podbiciem.
Pierwsze buciki dla dziecka
zdj1
Pierwsze (zimowe) buciki dla dziecka 
- U 45% dzieci w wieku przedszkolnym stwierdza się złe dopasowanie obuwia
- Kiedy but jest dobrze dopasowany?
- Jak odpowiednio zmierzyć stopę dziecka przed zakupem obuwia:
 zdj2
 

Remigiusz Dziardziel

Ćwiczenia ruchowe

1. Zabawa „Bocian”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko stoi w postawie skorygowanej na palcach , z rękoma wyprostowanymi, uniesionymi w bok. Na sygnał rodzica dziecko unosi

wysoko kolana , porusza się w określonym kierunku jak bocian po łące.

Dodatkowo wykonuje powolne ruchy wyprostowanymi rękoma w górę i w dół, jak bocian poruszający skrzydłami. W czasie marszu plecy powinny być wyprostowane , a głowa wyciągnięta w górę. Zabawa odbywa się w czasie 1,5 min.

Oddziaływanie korekcyjne

- wyrobienie nawyku postawy prawidłowej ,

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki

2. Lampa – nos – podłoga

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko leży przodem na podłodze twarzą do rodzica. Na sygnał rodzica

dziecko odrywa głowę od podłogi a ręce układa „ w skrzydełka”.

Utrzymując taką pozycję , dziecko musi wskazać palcami wskazującymi

obu rąk równocześnie wymienione przez rodzica przedmioty : lampa , nos , podłoga. Zabawa trwa w czasie 30 sek, a rodzic wymienia przedmioty w różnej kolejności.

Oddziaływanie korekcyjne:

- odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego ,

- wzmocnienie mięśni prostownika grzbietu ,

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki ,

- wzmocnienie mięśni karku

3. „ Kipi kasza”

Przyrządy i przybory : piłka siatkowa ( lub inna o podobnych wymiarach)

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko leży na podłodze na brzuchu , nogi ma wyprostowane i złączone, w dłoniach trzyma piłkę , przed dzieckiem stoi rodzic, który podaje sygnał do rozpoczęcia zabawy. Na sygnał dziecko obiema rękoma odbija piłkę przed głową o podłogę, trzymając ręce nad podłogą. Jednocześnie mówi wiersz „ Kipi kasza , kipi groch” starając się zgrać rytm odbić piłki z rytmem wiersza. Zabawa odbywa się

w czasie np. 2 min.

Oddziaływanie korekcyjne :

- wzmocnienie mięśni prostownika grzbietu ,

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki,

- wzmocnienie mięśni karku

4. „ Dalekie ślizgi”

Przyrządy i przybory: kocyk dla dziecka

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko leży przy ścianie na brzuchu, na kocyku trzymając dłońmi brzeg koca. Nogi są ugięte w rozkroku – jak u żaby , oparte stopami o ścianę tuż przy podłodze. Na sygnał rodzica dziecko odpycha się nogami od ściany

starając się wykonać jak najdłuższy ślizg. Dziecko powtarza zabawę ok 10 razy. Dziecko stara się nie opierać rękami o podłogę.

Oddziaływanie korekcyjne:

- wzmocnienie mięśni karku ,

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki,

- wzmocnienie mięśni pośladkowych,

- wzmocnienie mięśni wysklepiających stopy

 
  1. 1.Klęk podparty, wykonujemy ruch do tyłu, opierając pośladki o stopy, równocześnie chowamy głowę między ramiona. Powracamy do klęku podpartego. (+/- 10 ruchów)
  2. 2.Małe żabki: skaczemy do przodu obunóż z głębokiego przysiadu (10 żabich skoków).
  3. 3.Ćwiczenie dużych grup mięśniowych “Kto silniejszy”. Siadamy naprzeciwko dziecka: siad skrzyżny. Podajemy sobie ręce. Kolana dotykają Przeciągamy się raz w jedną, raz w drugą stronę.
  4. 4.Mała miękka piłka lub woreczki z grochem lub balonik: podrzucamy i chwytamy, ale po każdym podrzucie robimy obrót: raz w lewo, raz w prawo
  5. 5.Siadamy. Na ustalony znak jak najszybciej podrywamy się z podłogi i klaszczemy.
 
Witam rodziców i moich podopiecznych. Dzisiaj proponuję kilka ćwiczeń poprawiających motorykę małą.
Ćwiczenie 1
potrzebne przybory: klamerki do bielizny, mała miska lub wiaderko.
ćwiczenie- przypinanie klamerek do obrzeża miski lub wiaderka.

Ćwiczenie 2
potrzebne przybory: sznurowadło, duże korale lub duże guziki
ćwiczenie - nawlekanie korali lub guzików na sznurowadło.

Ćwiczenie 3
potrzebne przybory: trzy małe miseczki, orzechy, fasola, korale.
ćwiczenie - wkładanie rozsypanych orzechów, fasoli, korali do miseczek.

Ćwiczenie 4
potrzebne przybory: ciastolina lub plastelina.
ćwiczenie - rolowanie ( kluseczek ), kulanie kolorowych kulek.

Ćwiczenie 5
potrzebne przybory: woreczki wypełnione piaskiem lub nasionami. Jeśli nie posiadają Państwo woreczków można je zastąpić małymi maskotkami, piłeczkami lub zrolowanym papierem. Wiadro lub miska.
ćwiczenie - rzucenie do celu raz prawą , raz lewą ręką .

Ćwiczenie 6

Oddechowe: dmuchanie baniek mydlanych.

W przypadku pytań bądź wątpliwości proszę o kontakt.

Pozdrawiam
Ilona Rakowska
 
  1. 1.Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko
  2. 2.W klęku podparty wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte (wklęsłe)”. (około 8 powtórzeń)
  3. 3.Zabawa w pchanie taczek. Trzymamy za kostki nasze dziecko, a ono próbuje chodzić na rękach do przodu, do tyłu, zmieniać kierunek. (+/- do przejścia 15 metrów)
  4. 4.Marsz na czworaka w podporze przodem. (+/- do przejścia 20 metrów w różnych kierunkach)
  5. Szybki sprint w miejscu.
 

Remigiusz Dziardziel

ĆWICZENIA RUCHOWE

1. „ Nurkująca kaczka ”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko znajduje się w klęku podpartym . Na sygnał opiekuna uczestnik zabawy ruchami głowy i tułowia naśladuje nurkującą i wynurzającą się kaczkę : ugina ręce w łokciach , zbliża głowę do podłogi , wysuwa głowę daleko do przodu, prostuje ręce zadzierając wysoko głowę i wraca do klęku podpartego. Dziecko wykonuje 10 „ nurkowań”.

Oddziaływanie korekcyjne:

- wzmacnianie mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego,

- rozciąganie mięśni piersiowych,

- wzmacnianie mięśni karku

2. „ Żuk toczący kulkę”

Przyrządy i przybory : piłka gumowa lub piłka od siatkówki

Dziecko w pozycji na czworakach z piłką leżącą na podłodze przed głową.

W odległości 4-8 kroków opiekun wyznacza linię mety. Na sygnał opiekuna dziecko popycha piłkę głową ( czołem) i podąża za nią na czworakach, naśladując ruch żuka toczącego kulkę. Zabawa kończy się wtedy , kiedy dziecko z piłką przekroczy linię mety. Zabawę powtarza się kilka razy.

Oddziaływanie korekcyjne:

- odciążenie kręgosłupa ,

- wzmocnienie mięśni prostownika grzbietu ,

- wzmocnienie mięśni karku

3. „ Pokaż sufit ”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko znajduje się w klęku podpartym. Rodzic podaje hasło- „ pokaż sufit prawą ręką”. Dziecko odrywa prawą rękę od podłogi i przenosi ją bokiem w górę , pokazując sufit. Po pokazaniu ręką powraca do pozycji wyjściowej. Rodzic podaje hasło – pokaż sufit lewą ręką itd.

Zabawa odbywa się w czasie 2 min. Rodzic obserwuje wykonanie zadania

i jego poprawność.

Oddziaływanie korekcyjne:

- odciążenie kręgosłupa ,

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki,

- rozciągnięcie mięśni piersiowych

4. „ Węszący piesek ”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko ustawia się w pozycji klęku podpartego z ugiętymi rękoma.

Palce są skierowane do środka. Klatka piersiowa i głowa nisko nad podłogą. W takiej pozycji na sygnał rodzica dziecko porusza się przez określony dystans do przodu , udając węszącego pieska. Zabawę powtarza się kilka razy.

Oddziaływanie korekcyjne:

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki ,

- rozciąganie mięśni piersiowych ,

- wzmocnienie mięśni karku

 
Witam rodziców i moich podopiecznych.
Ćwiczenie 1
Leżenie na plecach: kończyny dolne zgięte w stawach biodrowych i kolanowych, stopy oparte o podłoże. Uwypuklij lekko klatkę piersiową do góry, nabierz dużo powietrza przez nos, wdech, opuść klatkę piersiową, wypuść powietrze ustami długo sycząc. Powtórz 4-5 razy.

Ćwiczenie 2
Usiądź w siadzie skrzyżnym ( po turecku), ręce oprzyj na kolanach. Unieś wysoko ręce w górę, wyciągnij się jak najmocniej ku górze, a następnie połóż dłonie na podłodze daleko przed sobą. Ćwicz powoli i starannie.

Ćwiczenie 3
Chodzenie po twardym podłożu z wysokim unoszeniem kolan.

Ćwiczenie 4
Chodzenie po miękkim materacu, kanapie i innym nierównym podłożu.

Ćwiczenie 5
Leżąc na brzuchu połóż czoło na woreczku, dłonie spleć na pośladkach, unieś lekko głowę i tułów nad podłogę, ściągnij mocno łopatki, wytrzymaj przez chwilę, powrót do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtórz kilka razy.

Ćwiczenie 6
Pozycja wyjściowa leżenie na brzuchu. Dziecko trzyma w rękach piłkę, a następnie wypycha piłkę tak, aby tocząc się po podłodze uderzyła o ścianę. Ćwiczenie powtórzyć kilkakrotnie.

W przypadku pytań bądź wątpliwości proszę o kontakt telefoniczny.
Pozdrawiam
Ilona Rakowska
 
Nauka poprzez zabawe u dzieci autystycznych. 
https://edu.dalejrazem.pl/z-1-13-zabawa-relacyjna-lokomotywa
 
Remigiusz Dziardziel

FIZJOTERAPEUTA POLECA

1. „ Skradający się kotek ”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko w pozycji klęk podparty z ugiętymi rękoma.

Palce rąk skierowane do środka. Klatka piersiowa i głowa nisko nad podłogą. Z tej pozycji na sygnał rodzica dziecko przesuwa się powoli do przodu na określony dystans w następujący sposób : przestawia dłonie ,

a następnie przeciąga do przodu jedną nogę. Druga noga pozostaje prosta z tyłu. Znów przestawia do przodu ręce i podciąga do przodu nogę dotychczas wyprostowaną. Druga noga pozostaje z tyłu , aż do pełnego wyprostu. W ten sposób, naśladując skradającego się kota dziecko przesuwa się do przodu. Zabawę powtarza się 2-3 razy.

Oddziaływanie korekcyjne:

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki,

- rozciąganie mięśnia biodrowo-lędźwiowego,

- wzmocnienie mięśni karku

2. „ Wiatraki”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko ustawia się w małym rozkroku lub w klęku prostym. Na hasło rodzica – wieje wiatr – dziecko wykonuje wyprostowanymi rękoma

obszerne krążenia w tył – skrzydła wiatraka obracają się. Na hasło – wiatr przestał wiać – dziecko opuszcza ręce wzdłuż tułowia , utrzymując poprawną postawę. Rodzic na zmianę podaje hasła. Zabawa odbywa się w czasie 2 min.

Oddziaływanie korekcyjne:

- rozciąganie mięśni piersiowych ,

- wzmocnienie mięśni ściągających łopatki,

- nauka przyjmowania postawy skorygowanej

3. „ Noszenie wody’’

Przyrządy i przybory : laska gimnastyczna ( okrągły kijek długości 80-100cm i przekroju 2-3 cm) .

Organizacja i przebieg zabawy:

Dziecko trzyma na dłoniach przed sobą laskę gimnastyczną ( kijek).

Na hasło rodzica – nabieramy wodę- dziecko imituje nabieranie wody do prawego wiadra a następnie do lewego. Na hasło rodzica – zanosimy wodę do domu- dziecko podnosi laskę w górę przenosi ją w tył i opiera na plecach na wysokości łopatek. Następnie powoli idzie wyznaczonym przez prowadzącego kierunku , jak osoba niosąca na nosidłach ciężkie wiadra z wodą. Na hasło – odstaw wiadra- dziecko przenosi wiadro przed siebie.

Na kolejne hasła rodzica dziecko powtarza czynności . Zabawa odbywa się w określonym czasie np. 3 min.

Oddziaływanie korekcyjne:

- rozciąganie mięśni piersiowych

4. „ Rąbanie drewna”

Organizacja i przebieg zabawy:

Dziecko ustawia się w małym rozkroku. Na hasło rodzica- rąbiemy drewno- dziecko wyciąga w górę złączone ręce , jak by unosiło siekierę ,

a następnie wykonuje opad tułowia , a po nim wyprost tułowia do pionu z rękoma w górze , imitując rąbanie drewna. Cały czas tułów powinien być

wyprostowany, a ręce muszą być ułożone w przedłużeniu tułowia.

Po wykonaniu przez dziecko 4-6 uderzeń siekierą rodzic podaje hasło-odpoczynek- po którym dziecko wraca do pozycji wyjściowej. Zabawę powtarza się 3-4 razy.

Oddziaływanie korekcyjne:

- elongacja kręgosłupa,

- wzmocnienie prostownika grzbietu ,

- wzmocnienie mięśni pośladkowych

 
 Motoryka mała i jej rozwój, po co?
Motoryka mała to takie czynności, jak:  pisanie, ugniatanie, rysowanie, malowanie, chwytanie,  od którego rozwój motoryki małej, zaczynają już niemowlęta np. chwytając zabawkę. Rozwój motoryki małej to jak najlepsze przygotowanie ręki do nauki pisania i ogólnej sprawności małych rączek. Dlatego warto o tym pamiętać już od samego początku, zaczynając z dzieckiem wszystkie zabawy, które mają za zadanie pobudzić rozwój dziecięcej dłoni. Poleca się tu wszelkiego rodzaju zabawy plastyczne. Dzięki nim dziecko rozwinie zdolności manualne, nauczy się wiązania sznurówek i cierpliwości a my będziemy mieli pewność, że zapewniliśmy mu dobry start w przyszłość poprzez wspólnie spędzony czas na zabawie i ćwiczeniach. Motoryka mała, jak ją wspierać podczas codziennych zabaw?, zobaczcie sami. 
image.png


Co powinno umieć dwu-trzyletnie dziecko?

Umiejętności z zakresu motoryki małej możemy sprawdzić samodzielnie, w domu. Oto, co nie powinno stanowić problemu dla naszej pociechy:

- wrzucanie niewielkich przedmiotów w otwory
- nawlekanie koralików na sznurek (oczywiście chodzi o korale z wielkim oczkiem i sztywniejszy sznurek)
- odkręcanie lekko zakręconych pokrywek, otwieranie pudełek
- układanie wież z 5-8 klocków (klocki drewniane lub gładkie plastikowe o dość sporych rozmiarach)
- samodzielne picie z kubka
- umiejętne chwytanie przedmiotów, manipulowanie zabawką przy pomocy tylko jednej rączki
- samodzielne jedzenie sztućcami (samodzielne nie oznacza „czyste i estetyczne!”)
- używanie chwytu pęsetkowego (czyli tego, który wykonujemy, próbując podnieść np. ziarno słonecznika)
- wskazywanie części przedmiotów (np. brzuszka misia)

Jeśli twoja pociecha nie robi części tych rzeczy, zacznij pracować nad motoryką małą. Oczywiście możesz to robić także, gdy maluch spełnia wszystkie powyższe „wymagania”. Dzięki ćwiczeniom udoskonali swoje umiejętności i… będzie się przy tym świetnie bawić.

Zabawy dla dzieci rozwijające motorykę małą

Jak przygotować piasek kinetyczny?
10 proponowanych zabaw znajdziecie w linku:
 Jak ćwiczyć z dzieckiem motorykę małą?
Mała motoryka, duże wyzwanie! 20 pomysłów na kreatywne zabawy, które ćwiczą sprawność palców i dłoni

Fizjoterapeuta poleca

1. Ćwiczenie

Leżenie na plecach. Nogi ugięte w kolanach , stopy oparte na podłożu ,

ciało ułożone symetrycznie. Ręce skrzyżowane na klatce piersiowej lub zgięte w łokciach i ułożone w „ skrzydełka ”. Z takiej pozycji wyjściowej

należy wykonywać kolejno :

- unoszenie i opuszczanie głowy ( przyciąganie głowy do mostka) ,

- przyciąganie do brzucha zgiętych kolan i ich opuszczanie ,

następnie jednoczesne unoszenie głowy i unoszenie kolan ku głowie,

- przenoszenie zgiętych kolan na boki ,

- „rowerek” wprzód i w tył ,

- chwyt rękoma za stopy ( kończyny górne znajdują się między kolanami ) i przetaczanie ( balansowanie) na boki lub zataczanie kółek stopami

2. Ćwiczenie

Leżenie na brzuchu. Ręce wyciągnięte w przód lub ułożone „ skrzydełka” :

- unoszenie w górę kolejno : głowy z rękoma , obu nóg , a następnie głowy wraz z nogami ,

- przenoszenie ciężaru ciała z jednej strony na drugą – kołysanie się na boki ,

- obroty ( turlanie się) po podłożu ze skupieniem wzroku na wybranym punkcie tak , aby ruch obracania się odbywał się po linii prostej

3. Ćwiczenie

Pozycja czworacza , ręce rozstawione na szerokości barków oparte o podłoże z palcami wyprostowanymi i skierowanymi nieco ku sobie :

- skręty głowy w prawo i w lewo bez poruszania barkami , tułowiem i kończynami ,

- poruszanie głową w górę i w dół , bez poruszania barkami, tułowiem i kończynami

4. Ćwiczenie

Siad na piętach :

- przechodzenie z siadu na piętach do pozycji czworaczej ,

- przechodzenie z pozycji czworaczej przez siad na piętach do „ ukłonu japońskiego ” z wyciągniętymi w przód kończynami górnymi.

5. Ćwiczenie

Klęk prosty :

- wykonywanie skrętów , skłonów , zginania i prostowania oraz krążenie głową w jedną i drugą stronę ( zwracając uwagę , aby poruszała się tylko głowa),

- wykonywanie skłonów i skrętów tułowia – oddziaływanie korekcyjne:

rozwijanie swobody ruchów , na przemienność i planowanie ruchów , schemat ciała

 
Jak dobrać rower? Jak nauczyć jeździć na rowerze dziecko z niepełnosprawnością? Tutaj dowiecie się
 jak zmontować trenażer rowerowy dla dziecka z niepełnosprawnością. Polecam Anna Bednarska – Otto

https://beatawnuk.pl/rower-cz-1-jak-dobrac-rower/

https://beatawnuk.pl/rower-cz-ii-jak-uczyc-jazdy-rowerem/

Ćwiczenia rewalidacyjne - fizjoterapeuta

Tor przeszkód ”

Dziecko pokonuje na czworakach tor przeszkód ułożony z poduch, materaców dmuchanych , worków z granulatem , poduszek lub grubo złożonej folii bąbelkowej. Po drodze zbiera rozrzucone piłeczki z pianki . Po przejściu przez tor przeszkód zebrane piłeczki wrzuca do pojemnika.

Samolot ”

Opiekun kładzie się na kocu lub karimacie na plecach. Nogi ugięte w kolanach przyciągamy do klatki piersiowej. Przytrzymując dziecko pod pachami, kładziemy je na brzuchu na swoich nogach. Następnie delikatnie

poruszając nogami do przodu , w tył oraz na boki , huśtamy dziecko.

Staramy się utrzymywać kontakt wzrokowy z dzieckiem. Dziecko czuje się wtedy bezpiecznie. Obserwujemy reakcję dziecka.

Na lodzie ”

Na podłodze układamy kołdrę złożoną na pół a na niej rozkładamy pas folii bąbelkowej. Dziecko kładziemy na brzuchu na folii, szeleścimy folią , zgniatamy bąble. Dziecko przetaczamy na plecy, na brzuch, możemy używać zabawki do której będzie próbował dopełznąć.

Naleśnik”

To jedna z ulubionych zabaw dzieci. Rolujemy dziecko w kołdrę . Dociskamy dziecko, udając że np. smarujemy je dżemikiem. Zadaniem dziecka jest rozwinąć się lub wyczołgać ze zrolowanej maty.

Tratwa”

Butelki po wodzie mineralnej wypełniamy wodą. Związujemy po kilka butelek tak, aby powstała tratwa. Przykrywamy ją grubym kocem. Dziecko siedzi na tratwie i łapie „ latające ryby ”, czyli piłki rzucane przez rodzica.

W celu stopniowania trudności zadania można w butelkach odciąć dno i łapać w nie piłeczki , trzymając je za szyjkę.

 
 
Witam rodziców i moich podopiecznych.
Dzisiaj zaproponuję kilka ćwiczeń równoważnych.

Ćwiczenie 1
Leżąc na plecach, połóż na brzuchu woreczek, ramiona wzdłuż tułowia, nogi zgięte w biodrach i kolanach, stopy swobodnie oparte na podłodze. Nabierz dużo powietrza nosem, woreczek unosi się w górę, następnie wypuść powietrze ustami sycząc, woreczek opada. powtórz pięć, sześć razy.

Ćwiczenie 2
Leżysz jak przy ćwiczeniu poprzednim z woreczkiem na brzuchu: unieś głowę do góry, napnij mocno mięśnie brzucha, popatrz na woreczek leżący na brzuchu, wytrzymaj przez chwilę, opuść. Powtórz ćwiczenie 10 razy.

Ćwiczenie 3
Leżąc na plecach, dłonie splecione na karku, łokcie przylegają do podłogi: naśladuj jazdę na rowerze, zwróć uwagę na obszerność ruchów, zmieniaj szybkość pedałowania. Ćwicz, odpocznij, i powtórz.

Ćwiczenie 4
Leżąc na brzuchu, ręce pod czołem, łokcie oparte o podłoże. Unieś przedramiona nad podłogę, z dłoni zrób lornetkę i obserwuj teren przed sobą. Opuść. Powtórz jeszcze kilka razy. 

Ćwiczenie 5
Leżąc na brzuchu, ramiona wyciągnij w bok, unieś lekko tułów i ramiona nad podłogę i naśladuj startujący samolot. Pamiętajmy, aby nie wyginać się zbyt mocno w górę, samolot leci nisko nad ziemią. Ćwiczenie powtórz kilka razy.

Ćwiczenie 6
Leżąc na brzuchu, unieś głowę i tułów nad podłogę i naśladuj ramionami ruchy pływającej żabki. Odpocznij chwilę. Powtórz kilka razy.

Ćwiczenie 7
Dziecko stojąc w rozkroku odrywa raz jedną, raz drugą kończynę dolną od podłoża, przenosząc ciężar ciała na nogę podpartą.

Ćwiczenie 8
Chodzenie, bieganie, zatrzymywanie się na polecenie w uzyskanej w danej chwili pozycji.

Ćwiczenie 9
Podskoki na jednej i obu nogach.

Pozdrawiam
Ilona Rakowska
W przypadku pytań bądź niejasności proszę o kontakt telefoniczny.
 

Remigiusz Dziardziel

FIZJOTERAPEUTA POLECA

Zabawa – pływanie na plecach”

Organizacja i przebieg zabawy

Uczestnicy zabawy leżą na plecach z wyprostowanymi złączonymi nogami i rękoma wzdłuż tułowia. Na hasło opiekuna - płyniemy na plecach- dziecko podnosi równocześnie obie wyprostowane ręce do pionu i 

opuszcza je na podłogę przy głowie , następnie przesuwa po podłodze w kierunku tułowia , imitując pływanie żabką na plecach. Jeżeli w czasie przenoszenia rąk wyraźnie powiększa się lordoza lędźwiowa dziecko ugina nogi w stawach biodrowych i kolanowych. Po 15-20 sek. opiekun podaje hasło – odpoczywamy. Dziecko nie wykonuje żadnych ruchów,

odpoczywa 5-10 sek. głęboko oddychając. Zabawa odbywa się w czasie 2 min.

Oddziaływanie korekcyjne :

- odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego ,

- rozciąganie mięśni piersiowych ,

- wzmacnianie mięśni sciągających łopatki

Wbijanie gwoździ ”

Organizacja i przebieg zabawy

Uczestnik zabawy leży na brzuchu z dłońmi pod brodą. Na hasło opiekuna- wbij gwóźdź – dziecko unosi ręce nad podłogę i imituje ruchy wbijania gwoździa młotkiem w podłogę przed sobą. Jedną ręką trzyma

gwóźdź ” a drugą „ młotek ” i rytmicznymi ruchami uderza’’ młotkiem w gwóźdź ”. Po 10-ciu uderzeniach opiekun podaje hasło – odpoczynek-

Dziecko leżąc w bezruchu 5-10sek. odpoczywa , głęboko oddychając.

Następnie zmienia ułożenie rąk , trzymając „ młotek i gwóźdź ” w drugiej ręce. Na hasło opiekuna – wbij gwóźdź – dziecko 10 razy uderza „ młotkiem w gwóźdź”. Dziecko powtarza zadanie od 2-4 razy każdorazowo zmieniając ułożenie rąk.

Kurki dziobią ziarenka”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko znajduje się w klęku podpartym z dłońmi skierowanymi palcami do środka. Na hasło opiekuna – kurki dziobią ziarenka – dziecko ugina ręce w łokciach, dotyka lekko nosem ( lub brodą) do podłogi ; jak kurka zbiera ziarenka. Po każdym „ dziobnięciu” następuje wyprost rąk i ponowne ich ugięcie i zbliżenie nosa lub brody do podłogi. Przez cały czas

trwania zabawy dłonie powinny pozostawać nieruchome na podłodze.

Dziecko powinno dotykać nosem lub brodą do podłogi między dłońmi lub przed nimi. Zabawa odbywa się w czasie np. 1,5 min.

Oddziaływanie korekcyjne

- odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego,

- hiper korekcja nadmiernej kifozy piersiowej i nadmiernej lordozy lędźwiowej ,

- rozciąganie mięśni piersiowych

Kurki trzepoczą skrzydełkami ”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko znajduje się w klęku podpartym z dłońmi skierowanymi palcami do środka. Na hasło opiekuna- kurki trzepoczą skrzydełkami- dziecko odrywa ręce od podłogi, siada na piętach w siadzie klęcznym , układa ręce w „ skrzydełka” i wykonuje nimi rytmiczne odrzuty w tył , naśladując trzepoczące skrzydłami kury. Na hasło opiekuna – kurki odpoczywają-

dziecko wraca do pozycji wyjściowej. Zabawa odbywa się w czasie ok. 2 min.

Oddziaływanie korekcyjne

- rozciąganie mięśni piersiowych,

- wzmocnienie mięśni sciągających łopatki

 
 
Ćwiczenia:
1x dziennie
15x powtórzeń
1 seria
Powoli
 
 
Witam,rodziców i ,moich podopiecznych.
Dzisiaj zaproponuję ćwiczenia usprawniające.
Ćwiczenie 1
Leżenie na plecach, kończyny górne ułożone wzdłuż tułowia, kończyny dolne zgięte w stawach biodrowych i kolanowych stopy oparte o podłoże.
Z tej pozycji uniesienie głowy w górę, z przyciągnięciem brody do klatki piersiowej. Utrzymanie pozycji i powrót do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie 2
Pozycja wyjściowa jak wyżej.
Przyciągnąć jedno kolano do klatki piersiowej , następnie chwytem za kolano pogłębić zgięcie kończyny, przyciągając jednocześnie brodę do kolana. powtórzyć ćwiczenie z udziałem drugiej nogi.

Ćwiczenie 3
Pozycja wyjściowa jak wyżej.
Głęboki wdech przez nos. Przyciąganie jednocześnie obu kolan do klatki piersiowej, pogłębione chwytem rękoma za obydwa kolana z przyciąganiem brody do kolan. Wydech przez usta i powrót do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie 4
Pozycja wyjściowa jak wyżej.
Nieznaczne unoszenie w górę pośladków i powrót do pozycji wyjściowej . Ręce ułożone wzdłuż tułowia.

Ćwiczenie 5
Pozycja wyjściowa jak wyżej.
Ruch obu kończyn dolnych podobny do pedałowania na rowerze.

Każde z ćwiczeń proszę powtórzyć 10 razy. W przypadku pytań proszę o kontakt.

Pozdrawiam
Ilona Rakowska

Ćwiczenia do użycia w zajęciach rewalidacyjnych

ZABAWA CIĄGNIĘCIE NA KOCU

Dziecko siada na kocu, opiekun ciągnie je po podłodze po linii prostej lub slalomem wokół np. pudełek po butach. Zadaniem dziecka jest wyrzucenie

piłek, woreczków, klocków, zabawek do mijanych pudełek.

W celu kształtowania doświadczeń ruchowych różnicujących można

ciągnąć dziecko wolno, szybko, zmieniać kierunek: w prawo , w lewo . Prosto , albo też przyspieszać i zatrzymać się. Do koca możemy włożyć

poduszkę , puf z granulatem lub poduchę turystyczną.

Poziom doświadczeń ruchowych będzie się zmieniał w zależności od podłoża na którym dziecko siedzi.

BUJANIE W KOCU

Jeżeli są dwie osoby dorosłe , możemy bujać dziecko w kocu , zachęcając je do koncentrowania wzroku na osobie stojącej twarzą do dziecka .

Może ona robić różne dziwne miny, imitować dźwięki z przesadną ekspresją ust, a zadaniem dziecka będzie odtwarzanie takich samych min, dźwięków , głosek , wyrazów.

RYBKA

Dziecko kładzie się na brzuchu na złożonym ręczniku lub małym kocyku.

Dorosły chwyta je za ręce i ciągnie po podłodze.

KARUZELA

Do tej zabawy możemy wykorzystać kręcony fotel. Dziecko siada na nim

a rodzic nim kręci, np. 2-3 obroty. Po rotacji zatrzymujemy dziecko.

Jego zadaniem jest skoncentrowanie wzroku na punkcie prezentowanym przez rodzica. W zależności od wieku dziecka mogą to być ilustracje zwierząt , kolorowe karty, karty z literami, wyrazami.

WIATRACZEK

Dziecko rozkłada ręce i kręci się wokół własnej osi. Po rotacji zatrzymuje się i koncentruje wzrok na obiekcie prezentowanym przez rodzica. Ciekawym urozmaiceniem może być koncentrowanie wzroku na ścianie , na którą rodzic świeci latarką.

 

Zabawa łączy pokolenia

Żołnierz na warcie ”

Organizacja i przebieg zabawy

Uczestnicy zabawy ustawieni tyłem do ściany naśladują żołnierzy

stojących na warcie. Na hasło opiekuna „ baczność ” uczestnicy stają z nogami wyprostowanymi i złączonymi , pięty przy ścianie ,

całe plecy przyciśnięte do ściany, łopatki ściągnięte , brzuch wciągnięty, głowa wyciągnięta w górę , wzrok skierowany

przed siebie, ręce opuszczone wzdłuż tułowia . Prowadzący zabawę jest „ oficerem kontrolującym poprawność ustawienia żołnierza na warcie ” : sprawdza czy dziecko przyjęło pozycję

skorygowaną. Na hasło prowadzącego – spocznij – dziecko

przyjmuje postawę swobodną. Opiekun powtarza hasło kilkakrotnie.

Oddziaływanie korekcyjne :

Nauka przyjmowania pozycji skorygowanej, elongacja kręgosłupa

Utrzymaj woreczek na głowie ”

Przybory : woreczek z grochem

Organizacja i przebieg zabawy

Uczestnicy zabawy, po wcześniejszym ustawieniu w pozycji skorygowanej , układają sobie woreczek na głowie i nietrzymając go rękoma , chodzą dowolnie po sali. Na sygnał opiekuna i hasło-

siądź – siadają w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej.

Na hasło- wstań- wstają i chodzą po sali. Dziecko wykonuje

poszczególne polecenia , zachowując skorygowaną postawę

oraz stara się aby woreczek nie spadł na podłogę. Jeżeli

woreczek spadnie, to dziecko zatrzymuje się, ponownie układają

go na głowie i kontynuuje zabawę. Zabawa odbywa się w czasie ok. 10 min.

Oddziaływania korekcyjne

Utrwalanie nawyku postawy skorygowanej, elongacja kręgosłupa.

Deszczyk ”

Organizacja i przebieg zabawy

Uczestnicy dobierają się w parę i stają na środku pokoju.

Jeden z uczestników pary jest drzewem . Staje w pozycji skorygowanej, drugi staje obok niego. Na hasło opiekuna – świeci

słońce- osoba niebędąca drzewem biega na palcach po całym pokoju. Na hasło opiekuna – pada deszcz- dziecko biegnie do

swojego drzewa i staje plecami przy plecach drugiego uczestnika w pozycji skorygowanej – jakby chroniło się przed deszczem.

Obaj uczestnicy stoją blisko siebie w pozycji skorygowanej.

Po ponownym haśle – świeci słońce – następuje zmiana ról w parze.

Oddziaływanie korekcyjne :

Nauka utrzymania pozycji skorygowanej i wzmocnienie mięśni ściągających łopatki.

Pada deszcz – świeci słońce”

Przybory : ręcznik

Organizacja i przebieg zabawy

Uczestnicy zabawy siedzą w pozycji siad skrzyżny, trzymają w dłoniach wiszące ręczniki. Na hasło opiekuna – pada deszcz-

uczestnicy unoszą ręczniki poziomo wysoko nad siebie jak

daszek chroniący przed deszczem. Na hasło – świeci słońce-

uczestnicy opuszczają ręcznik do wysokości barków, wyciągają buzię do słońca.

Oddziaływanie korekcyjne

Czynna elongacja kręgosłupa , wzmacnianie mięśni ściągających

łopatki.

 
Płaskostopie, co to takiego jest?
ćwiczenia na płaskostopie
ćwiczenia aktywizujące mięśnie stóp 
koślawość stóp u dzieci
ćwiczenie na koślawość kolan
 
 
filmik instruktazowy z rehabilitacji
 
Kompresja jako masaz uciskowy,
Terapia polega na uciskaniu okolocy:
1. głowy
2. ramion (ucisk do środka) 
3. "pompowanie" stawów łokciowych, 
4. "Pompowanie" nadgarstków, 
5. Uciski palców dłoni
6. uciski bioder (w kierunku do dołu)
Całość kończy sie mocnymi podskokami. Wszystkie ruchy wykonujemy w podanej wyżej kolejności, każdy powtarzamy około 10 raz
Pozwala to na wprowadzenie układu nerwowego w uporzątkowany i zorganizowany stan. Pozwala to również w normalizacji czucia głębokiego ciała, problemach dotykowych i poprawie napięcia mięśniowego.

0006 05s

Witam rodziców i moich podopiecznych.
Dzisiaj zaproponuję kilka ćwiczeń równoważnych.

Ćwiczenie 1
Dziecko leży na materacu lub równoważni na brzuchu. Przechylając materac na boki przenosi się ciężar ciała na jedną i drugą stronę i stopniowo zwiększa zakres ruchu.

Ćwiczenie 2
Ćwiczenie w pozycji leżącej na brzuchu; dziecko leży przodem na materacu. Ćwiczący chwytając je za barki przechyla raz na jedną, raz na drugą stronę, zwiększając wychylenia aż do oderwania jednej ręki wraz z barkiem i przeniesienia ciężaru ciała na drugą stronę

Ćwiczenie 3
Dziecko w siadzie prostym rozkrocznym, dłonie oparte na podłożu między kończynami dolnymi. Przez delikatne popychanie barków w różnych kierunkach pozbawia się dziecko równowagi. Chcąc utrzymać pozycję siedzącą będzie ono podpierało się w zależności od kierunku zadziałania siły, zawsze po stronie przeciwnej niż kierunek pchnięcia.

Ćwiczenie 4
Ćwiczenie w klęku podpartym. Dziecko w pozycji czworaczej na równoważni lub materacu. Poruszając ( unosząc) materacyk z różnych stron ćwiczący stara się pozbawić je równowagi.

Ćwiczenie 5
Dziecko w pozycji klęku podpartego. Ćwiczący podaje dziecku zabawkę z przodu lub z boku ( z różnych wysokości), które, chcąc ją chwycić, musi uwolnić jedną rękę, pozostając w pozycji trójpunktowego podparcia ( na kolanach i jednej dłoni).

Ćwiczenie oddechowe:
przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej na stole. Rodzic kontra dziecko.

Pozdrawiam
Ilona Rakowska

"Słoń"
Do zabawy potrzebne sa stare rajstopy, do jednej z nogawek wkladamy przedmiot (piłka/mala butelka wody), która posłużą nam jako trąba.
 
Na powierzchni pokoju kladziemy male butelki z woda (moga byc maskotki), za pomoca trąby zbijamy przedmioty bez pomocy rąk.
 
1. Jesli jest więcej niz jedno dziecko możemy to zrobić w formie zawodow.
2. W formie malowania. Na podłodze rozkladmay szary papier/ kilka załączonych kartek papieru ksero, do trąby mocujemy pędzelek. Farbe przekladamy do większych pojemniczkow (należy ja delikatnie rozcieńczyc z woda w celu łatwego nakladania).
Za pomocą trąby malujemy obrazy, litery, cyfry, kształty itp.
 
20200414 092945
 
20200414 093010
 
20200414 093034
 
20200414 093104
 
 
 
 

Cele: świadomość w schemacie własnego ciała, kierunki, lateralizacja

  1. Trzymaj piłkę przed sobą oburącz.
  2. Podnieś piłkę nad głowę trzymając ją oburącz.
  3. Trzymaj piłkę oburącz za plecami.
  4. a). Trzymaj piłkę z lewej strony ciała.
    b). Trzymaj piłkę z prawej strony ciała.
  5. Trzymaj piłkę oburącz. Połóż ją pod swój podbródek.
  6. a). Trzymaj piłkę oburącz pomiędzy kolanami.
    b). Zabierz ręce i trzymaj piłkę tylko swoimi kolanami.
  7. Trzymaj piłkę tylko łokciami.
  8. Trzymaj piłkę tylko nadgarstkami.
  9. a). Trzymaj piłkę tylko wnętrzami dłoni.
    b). Trzymaj piłkę wnętrzem jednej dłoni i kciuckiem drugiej; zmień dłonie.
  10. a). Użyj tylko cztery palce każdej ręki do trzymania piłki.
    b). Użyj tylko trzy palce każej ręki do trzymania piłki.
    c). Użyj tylko dwa palce każdej ręki do trzymania piłki.
    d). Użyj tylko jednego palca każdej ręki do trzymania piłki.
  11. a). Trzymaj piłkę w lewej ręce.
    b). Podnieś teraz lewą dłoń tak wysoko, jak tylko możesz - ponad głowę.
    c). Powtórz ćwiczenie z prawą ręką.
  12. a). Trzymaj piłkę w lewej ręce.
    b). Trzymaj lewą dłoń tak nisko, jak tylko możesz.
    c). Powtórz ćwiczenie z prawą ręką.

https://educarium.pl/inspiracje/zabawy-ruchowe/program-cwiczen-z-pilka

Zajęcia dla maluszków z SI

 

https://www.youtube.com/watch?v=KGEhBDkZgEU

Kilka ćwiczeń w schemacie ciała i orientacji w przestrzeni.
Ćwiczenie 1
Pozycja wyjściowa- siad płaski rozkroczny na przeciw siebie ( rodzic - dziecko)
Pokazywanie części ciała: głowa, tułów, barki, biodra, brzuch, plecy, szyja, serce - posłuchaj, jak bije, pokazywanie części twarzy po jednej i po drugiej stronie: oko, ucho, policzek; pośrodku: nos, usta, broda u siebie i u dziecka.

Ćwiczenie 2
Pozycja wyjściowa - siad skulny, kręcenie się dookoła osi w jedną i drugą stronę.

Ćwiczenie 3
Pozycja wyjściowa - leżenie na brzuchu. Obracanie się za pomocą rąk dookoła osi w obie strony, w przód i w tył.

Ćwiczenie 4
Pozycja wyjściowa - leżenie na plecach. Odpychając się stopami jazda do tyłu, dookoła osi.

Ćwiczenie 5
Dziecko wykonuje ruchy i powtarza za rodzicem: idę do przodu, idę do tyłu, idę w bok, skaczę do góry, skaczę w jedną stronę, skaczę w drugą stronę, poruszam rękami do góry, w bok, do przodu, do tyłu.

 

 

FIZJOTERAPEUTA POLECA

Klaśnij z tyłu – klaśnij przed sobą ”

Organizacja i przebieg zabawy

Uczestnicy zabawy leżą na podłodze na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Ręce wyprostowane , przeniesione z bok,

uniesione nad podłogę. Na hasło opiekuna – klaśnij z tyłu – ćwiczący przenoszą ręce w tył , uderzając dłonią o dłoń nad biodrami i ponownie

przenoszą ręce w bok. Na hasło - klaśnij przed sobą – dzieci przenoszą ręce wprzód i uderzają dłonią w dłoń przed sobą. Przez cały czas ręce nie

dotykają podłogi. Opiekun podaje hasła w dowolnej kolejności.

Po dziesięciu hasłach następuje chwila przerwy. Zabawę powtarza się trzy, cztery razy.

Oddziaływanie korekcyjne:

- wzmocnienie mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego ,

- wzmocnienie mięśni karku ,

- wzmocnienie mięśni zciągających łopatki

Samolot – rakieta – odrzutowiec ”

Organizacja i przebieg zabawy

Uczestnicy zabawy leżą na podłodze na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Na hasło opiekuna – samolot – dziecko

przenosi wyprostowane ręce w bok. Na hasło – rakieta – przenosi ręce wprzód , na hasło – odrzutowiec – przenosi ręce skośnie w tył.

Przez cały czas ręce są uniesione nad podłogą. Opiekun wymienia

hasła w dowolnej kolejności 10-15 razy co 2-3 sekundy.

Oddziaływanie korekcyjne :

- wzmocnienie mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego ,

- wzmocnienie mięśni karku ,

- wzmocnienie mięśni zciągających łopatki

Upał – słota ”

Organizacja i przebieg zabawy

Na hasło opiekuna – upał – dziecko chodzi na palcach po sali z buzią

wyciągniętą do „słońca” . Na hasło – słota – biegnie na palcach do ściany i chroni się przed deszczem i wiatrem, przylegając do niej całym ciałem

(pięty przy ścianie, palce stóp podwinięte , nogi wyprostowane , plecy przy ścianie, barki cofnięte i opuszczone, głowa wyciągnięta w górę , wzrok skierowany przed siebie , brzuch wciągnięty). Zabawa odbywa się

w czasie 3 minut.

Oddziaływanie korekcyjne:

- nauka przyjmowania postawy skorygowanej

Szybciej usiąść ”

Organizacja i przebieg zabawy

Dziecko porusza się po pokoju biegając w spięciu na palcach , na czworakach , lub w ślizgu na kocyku . Na sygnał opiekuna – dziecko przyjmuje pozycję skorygowaną w siadzie w uprzednio ustalony sposób

( siad skrzyżny). Następnie dziecko wstaje i na sygnał opiekuna porusza się w ustalony sposób po sali. Na sygnał przyjmuje ustaloną pozycję w siadzie. Zabawa odbywa się w czasie 3 minut.

Oddziaływanie korekcyjne :

- nauka przyjmowania pozycji skorygowanej w siadzie

Zabawy ruchowe na torze wodnym z butelek

Świetnie wpływa na koordynację, balansowanie i czucie całego ciała. Za pomocą taśmy klejącej podłączyć ze sobą wypełnione wodą butelki. W ten sposób stworzymy długi tor wodny,  który służy nam za równoważnię. Dzieci pokonują tor wielokrotnie wykonując przy tym różne zadania, np.: przenoszenie przedmiotow, przejscie z rękami na głowie/barkach/biodrach itp.

zabawy ruchowe dla dzieci 46

propozycje zajęć z rehabilitacji ruchowej z dzieckiem w ramach wczesnego wspomagania

https://www.youtube.com/watch?v=e4exTQfjDQ4&list=PLV3Vbu1rZrGsXQ_kepEgcoO1ZNQohTAl3&index=2&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=iPQ4d3JUF9w&list=PLV3Vbu1rZrGsXQ_kepEgcoO1ZNQohTAl3&index=3&t=217s
https://www.youtube.com/watch?v=hrk7sMV38ec&list=PLV3Vbu1rZrGsXQ_kepEgcoO1ZNQohTAl3&index=4&t=228s

 

Masaż taktylny-uzupełnienie integracji sensorycznej

Nazwa terapii taktylnej pochodzi od łacińskich słow: „ tactilis”- dotykowy, „neurosis”- układ nerwowy, „kinesis”- ruch, „logos”-nauka.

Terapia taktylna, to stymulacja zmysłu dotykowego poprzez wykorzystanie neurologicznych zasobów aktywności ruchowej organizmu. Głównym założeniem terapii taktylnej jest wzmocnienie lub wytworzenie świadomości ciała oraz stymulacja receptorów skóry, poprzez stymulację zmysłu dotyku. Celem masażu taktylnego jest uruchomienie naturalnych mechanizmów rozwoju i samoregulacji organizmu oraz regulacja i normalizacja percepcji dotykowej, równoważenie napięcia mięśniowego, wspieranie procesu integracji sensorycznej, aktywizowanie mechanizmów integracji sensoryczno-motorycznej, kształtowanie świadomości kinestetycznej.

Masaż ten stosuje w pracy z osobami z wyzwaniami rozwojowymi w celu stymulacji, natomiast w przypadku dzieci i młodzieży uzdolnionej jest programem antystresowym. Często masaż ten stosuje jako terapię samodzielnie lub jako jedną z podstawowych technik w terapii. Najczęściej wykorzystuje ją podczas pracy z:

- porażeniem mózgowym

- autyzmem

- zachowaniami agresywnymi

- lękami i fobiami

- opóźnieniami w rozwoju umysłowym

- nadpobudliwością ruchową

- trudnościami w nauce

- zaburzeniami mowy

- zaburzeniami społecznymi

Prawidłowo działający zmysł dotyku jest, zatem podstawowym warunkiem dla prawidłowego rozwoju, funkcjonowania mózgu i układ nerwowego, aktywności ruchowe, rozwoju sfery emocjonalnej oraz kształtowania się osobowości.

INTEGRACJA SENSORYCZNA- UKŁAD DOTYKOWY

1. „Dotykowe pudełko”:

weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.

2. Zabawa w kąpieli:

zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj maluchowi myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, możesz też dodać do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej.

3. „Naleśnik”:

ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.

4. Wspólne gotowanie:

stwarzaj dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast.

5. Degustacja:

zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji.

6. Malowanie dłońmi, stopami:

farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.

WSPANIAŁEJ ZABAWY ŻYCZĘ

Układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację):

1. Skakanie na piłce:

wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której maluch będzie mógł usiąść i skakać.

2. Tor przeszkód:

stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.

3. Huśtawki:

bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach).

4. Turlanie:

turlajcie się razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki.

5. Bieganie:

przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki.

6. Skakanie:

zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką.

7. Bujanie w kocyku:

maluch kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki.

WSPANIAŁEJ ZABAWY ŻYCZĘ

Układ proprioceptywny (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):

1. Siłowanie:

usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”.

2. Ciągnięcie:

pozwól dziecku pchać wózek z zakupami czy spacerówkę.

3. Machanie i odbijanie:

zachęcaj dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmintona itp.

4. Chodzenie tyłem

5. Zabawa w “taczkę”:

dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę.

6. Nalewanie i przesypywanie:

pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształtu.

WSPANIAŁEJ ZABAWY ŻYCZĘ

Zabawa "Słonie" 
Wyznacz miejsce na środku pokoju (użyj taśmy malarskiej; wyznacz pole w postaci prostokąta/kwadratu/kola/trójkąta), rozsyp papierki, folie, klocki, pluszaki itp.
Za pomoca makaronu basenowego trzymanego przez dziecko w okolicy ust/nosa staraj sie przemieścić przedmiody w wyznaczone miejsce bez pomocy nóg/rąk.
Potrzebne przedmioty: makaron basenowy, papierki, folie, klocki, pluszaki itp.
1. Zabawe można traktować również jako forma rywalizacji pomiedzy rodzeństwem.
2. Zabawę można wykorzystać do sprztania pokoju (wyznacz miejsce, do którego należy zebrać wszystkie przedmioty a następnie za pomoca 
A) dłoni posortowac do odpowiednich pojemników lub odłożyć na swoje miejsce (dla dzieci mających problem z motoryka małą)
B) stóp (chwytanie palcami) posortować do odpowiednich pojemnikow (dla dzieci z plaskostopiem)
 
20200323 081933
 
20200323 082132
 
20200323 082211
 
 
Nauka chodu w domowych warunkach przy uzyciu ortez kończyn dolnych.
Postaw dziecko oparte o sciane plecami, następnie oddal sie na bezpieczną odległość, taką która pozwoli dziecko złapać w momemcie upadku. 
1. Etap to łapanie rownowagi przez oderwanie ciała od ścian.
2. Etap to pierwsze kroki z jednoczesnym oddalaniem sie rodzica/opiekuna w bezpiecznej odległości od dziecka.
3. Etap to chodzenie ze zwiększeniem bezpiecznej odległości pomiedzy dzieckiem a rodzicem/opiekunem.
Nauke można traktować jako zabawę np. "w berka".
 
20200324 162638
 
20200324 162655
 
20200324 202803
 
20200324 202823
 
20200324 202837
 
 
Nakretkowa zabawa: 

Zarówno zabawa/cwiczenie jak i samo przygotowanie doskonale wplywa na motoryke mała, poprawę siły mięśniowej dłoni, precyzji ruchu, kontroli ruchu i nacisku.
Ćwiczenie można rozbudować poprzec wrzucanie do otworów drobnych elementów typu: groch, kasza, fasola, kukurydza itp.
 
https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/06/lowienie-rybek-zabawa-dla-dzieci/ 

 Zabawa "łowienie rybek"
W celu rozbudowania zabawy możemy:
1. Pomalować rybki (makaron) na różne kolory (dodatkowe ćwiczenie motoryki małej)
2. Usiąść po turecku na dysku sensonotorycznym (jeżyku) - uczenie prawidłowej sylwetki, wzmacnianie mięśni posturalnych, ćwiczenie stabilizacji kręgosłupa
3. Zabawa ze zmiana pozycji, np stanie na jednej nodze, stanie na palcach, klekanie na jednym kolanie/dwóch kolanach itp. - cwiczenie na koordynacje i równowagę oraz motorykę dużą
 
https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/05/labirynt-zabawa-manualna/ 
Zabawę można wykonać również na stole, wtedy należy użyć słomki w celu przepchania piłki za pomocą pluc- wydychanie powietrza. Pozwala to na wzmacnianie i cwiczenie mięśni oddechowych, uczy dobrania odpowiedniej siły wydechu do poruszania piłki co pozwala nauczyć si3 kontroli i panowania nad oddechem.
 
 
Powody dla których warto dać dziecku czas, by zaczęło samo wstawać i chodzić. Oczywiście warto wspomagać dzieci w odpowiedni sposób i momencie dla nich właściwy.
Chodziki i ich wpływ na rozwój ruchowy dziecka
Pchacz czy szelki? Czyli o nauce chodzenia dla początkujących.
Zdjęcie przedstawiające chodzenie za rączki vs chodzenie samodzielne
https://www.facebook.com/inppPolska/photos/a.432484313752735/901319093535919/?type=3&theater
 
Poradnik dla Rodziców dzieci z problemami wzrokowymi
PRZYKŁADY ZABAW Z DZIECKIEM SŁABOWIDZĄCYM 

https://www.facebook.com/CentrumTerapiiWyspa/posts/1289604457911834

 
Ćwiczenia oddechowe dla dzieci:
Na czym polega rehabilitacja oddechowa?
Problemy z oddychaniem, duszności, uszkodzenie płuc - to skutki zakażenia koronawirusem. Jak pokazują chińskie doświadczenia, wcześnie wdrożone ćwiczenia oddechowe mogą przyspieszyć powrót do zdrowia ale i przygotować nasz układ oddechowy na to co go czeka w wyniku ewentualnego zakażenia się. Na czym polega rehabilitacja oddechowa? Jak ćwiczyć nasz układ oddechowy w domu?
Trening oddechowy w terapii dzieci
https://sofizjo.pl/trening-oddechowy-w-terapii-dzieci/
Propozycje zabawek dla dzieci słabowidzących:
 
2.
PROPRIOCEPCJA - czyli czucie głębokie, czucie własnego ciała
 
5 zabaw na wyciszenie dziecka i ułatwienie zasypiania
zabawki wyciszające i relaksujące dziecko

https://www.charezinska.pl/zabawki-wyciszajace-i-relaksujace-dziecko/